نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
کیانی, احمدرضاکریمیان پور, غفارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلّیهی دانشآموزان دورهی متوسطهی اول شهر اردبیل در سالتحصیلی 95-1396 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 230 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت پرسشنامهی 223 دانشآموز قابل تحلیل بود. از پرسشنامهی کیفیت زندگی در مدرسه، پرسشنامهی خودتنظیمی تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین کیفیت زندگی در مدرسه (و مؤلفههای آن) و خودتنظیمی تحصیلی (و مؤلفههای آن) با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 57 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی قابل پیش بینی است که متغیر کیفیت زندگی در مدرسه سهم بیشتری داشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان است.
کلید واژگان
کیفیت زندگی در مدرسهخودتنظیمی تحصیلی
سرزندگی تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه محقق اردبیلیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی.




