بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و تسهیم دانش با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی معلمان
(ندگان)پدیدآور
زندکریمی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین رهبری اخلاقی و تسهیم دانش با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی معلمان انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعهی آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان بیجار در سال تحصیلی 1395 به تعداد 500 نفر تشکیل داد. نمونهی آماری 217 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش طبقهای با حجم متناسب انتخاب شد.برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری اخلاقی، تسهیم دانش و توانمندسازی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی pls استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی به صورت مستقیم (32/0=β) بر تسهیم دانش تأثیرگذار است. رهبری اخلاقی به صورت مستقیم (714/0=β) بر توانمندسازی روانشناختی تأثیرگذار است. توانمندسازی روانشناختی به صورت مستقیم(271/0=β) بر تسهیم دانش تأثیرگذار است. همچنین تأثیر رهبری اخلاقی بر تسهیم دانش به صورت غیرمستقیم توسط متغیر میانجی، توانمندسازی روانشناختی با (37/0=β) تبیین شد. در این رابطه زمانیکه توانمندسازی روانشناختی به عنوان متغیر میانجی وارد معادله میشود، دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر، میتوان گفت که رهبری اخلاقی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی موجب افزایش تسهیم دانش در میان معلمان میشود.
کلید واژگان
رهبری اخلاقیتسهیم دانش
توانمندسازی روانشناختی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili




