اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
برزگر بفرویی, کاظمهاشمی, اکرمالساداتزارعیمحمودآبادی, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به منظور بهبود هیجانهای تحصیلی دانشآموزان، با تأکید بر نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی انجام شده است. پژوهش حاضر، از نوع پژوهشهایآزمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهرستان یزد که در سال تحصیلی 93- 1394 مشغول به تحصیل بودند تشکیل میداد. از این جامعه 60 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامه هیجان تحصیلی پکران، گوئتز و پری پاسخ دادند و سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری قرار گرفت. در نهایت مجدداً پرسشنامه هیجان تحصیلی توسط هر دو گروه پاسخ داده شد (پسآزمون). نتایج تجزیه وتحلیل دادهها که به روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت، نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری سبب ارتقاء هیجانهای مثبت تحصیلی و کاهش هیجانهای منفی تحصیلی گردیده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتواند زمینهای را برای پویایی فرآیند آموزش و یادگیری و بهبود هیجانهای تحصیلی فراهم آورد.
کلید واژگان
هیجان تحصیلیراهبردهای خودتنظیمی
یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه یزددانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
استادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه یزد




