پیش بینی سلامت روان دانشآموزان براساس باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی
(ندگان)پدیدآور
مدبر, سیف الهصدری دمیرچی, اسماعیلمحمدی, نسیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سلامت روان دانشآموزان براساس باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه دبیرستانهای دخترانه و پسرانه دولتی رشت در سال تحصیلی 95-1396 تشکیل دادند که 250 دانشآموز دختر و پسر به روش نمونهگیری چندمرحلهای، به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سلامت روان، پرسشنامه باورهای دینی، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه رشد اخلاقی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی با سلامت روان دانشآموزان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 31/0 درصد از کل واریانس سلامت روان دانشآموزان به وسیله باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی پیشبینی میشود (01/0>P). بنابراین با افزایش باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی بر میزان سلامت روان دانش آموزان افزوده میشود. به عبارت دیگر باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی از متغیرهای مهم در سلامت روان دانش آموزان است.
کلید واژگان
سلامت روانباورهای دینی
خودکارآمدی تحصیلی
رشد اخلاقی
دانشآموز
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حقوق، دانشگاه محقق اردبیلیاستادیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی




