• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تصمیم‌گیری اخلاقی، پیش‌بینی هیجان اخلاقی، سبک حل مسأله اجتماعی در دانش‌آموزان تک والدی و عادی

    (ندگان)پدیدآور
    اصلی پور, عادلهکاویان فر, حسینخسروجاوید, مهنازهاشمی, سهیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    166.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه تصمیم­گیری اخلاقی، پیش­بینی هیجان اخلاقی و سبک حل مسأله اجتماعی در دانش­آموزان تک والدی و عادی انجام شد. طرح پژوهش از نوع علّی مقایسه­ای بود. جامعه آماری را دانش­آموزان دختر و پسر سنین 10 تا 15 سال تشکیل دادند که در سه ماهه (اردیبهشت، خرداد و تیر) سال 1396 برای مشاوره فردی به مرکز مشاوره­ تداوم در شهر ساری مراجعه نمودند (43N =). نمونه­ شامل14 دانش­آموز تک­والد و 18دانش­آموز عادی (براساس تمایل به شرکت و همکاری در پژوهش) بود. در این پژوهش از معماهای اخلاقی و پرسشنامه حل مسأله اجتماعی استفاده شد. داده­های تصمیم­گیری اخلاقی و پیش­بینی هیجان­های اخلاقی با استفاده از آزمون آماری مجذور خی و داده­های پرسشنامه حل مسأله اجتماعی با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل گردید. نتایج نشان داد در تصمیم­گیری اخلاقی، هیجان اخلاقی پیش­بینی شده و سبک حل مسأله اجتماعی بین دانش­آموزان تک والدی و عادی تفاوت معنا­داری وجود ندارد. بنابراین می­توان چنین بیان کرد که علاوه بر نقش آموزش توسط والدین، الگوبرداری از والدین، احتمالا تعامل با همسالان، تحصیلات و فرهنگ نیز در رشد هیجان­های اخلاقی، رفتارهای اخلاقی و سبک حل مسأله فرزندان مؤثر هستند.
    کلید واژگان
    تصمیم‌گیری اخلاقی
    هیجان اخلاقی
    حل مسأله اجتماعی
    دانش‌آموزان
    تک والدی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان
    دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه مازندران
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه مازندران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2019.744
    http://jsp.uma.ac.ir/article_744.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/192090

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب