• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه حافظه کاری، باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    زمانی, اصغرپور آتشی, مهتاب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    224.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه حافظه کاری، باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر که به­صورت توصیفی همبستگی صورت گرفته شامل دانش‌آموزان پسر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر تهران در سال 1395 بود که نمونه­ای بر اساس جدول کرجسی و مورگان، متشکل از  373 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای براساس نواحی آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب گردید­. برای سنجش حافظه کاری از پرسشنامه­­ حافظه فعال دانیمن و کارپنتر استفاده شد. به­منظور سنجش باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون از گویه­های مرتبط در پرسشنامه راهبردهای انگیزشی که توسط پینتریچ و دی­گروت تدوین شده است، استفاده شد و معدل پایانی دانش‌آموزان نیز به­عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی منظور گردید. در این پژوهش، علاوه بر آمارهای توصیفی، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام جهت پیش­ینی رابطه حافظه کاری، باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون  با پیشرفت تحصیلی استفاده شد. نتایج به­دست آمده نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با نمرات حافظه کاری و باورهای خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معنی­دار و با اضطراب آزمون رابطه منفی و معنی­دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که اضطراب آزمون بیش از دو متغیر دیگر در تبیین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار است. براین اساس، لازم است تا مدارس به­طور اعم و معلمان به­طور اخص با اتخاذ راهکارهای مناسب و کاهش اضطراب آزمون، در جهت افزایش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان گام بردارند.
    کلید واژگان
    حافظه کاری
    باورهای خودکارآمدی تحصیلی
    اضطراب آزمون
    پیشرفت تحصیلی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-01-21
    1396-11-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
    استادیار گروه مطالعات تطبیقی در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2018.603
    http://jsp.uma.ac.ir/article_603.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/192049

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب