رابطهی علّی محیط خانواده و محیط کلاس درس با رفتار پرخاشگرانه در مدرسه با میانجیگری تنهایی، شهرت به ناهماهنگی و نگرش نسبت به اقتدار
(ندگان)پدیدآور
مرادی, مرتضیزغیبی قناد, سیمینعالی پور, سیروسسوادکوهی, سحرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل رابطه علّی محیط خانواده و محیط کلاس درس با رفتار پرخاشگرانه از طریق تنهایی، شهرت به ناهماهنگی و نگرش نسبت به اقتدار بود. شرکتکنندگان پژوهش، 343 دانشآموز (158 پسر، 185 دختر) دورهی متوسطهی دوم مدارس دولتی شهر پلدختر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای «چه رویدادهایی در کلاس میگذرد؟»، محیط خانواده، پرخاشگری، تنهایی، ادراک از شهرت و نگرش به اقتدار مدرسه را تکمیل کردند. در این مطالعه، برازش مدل پیشنهادی به روش تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با یک اصلاح، برازش خوبی با دادهها نشان میدهد (14/1χ2/df= ،97/0=GFI، 96/0=CFI، 93/0=AGFI، 98/0=IFI، 05/0=RMSEA). همچنین، نتایج پژوهش حاکی از آن بود که محیط خانواده و محیط کلاس هم به شکل مستقیم و هم از طریق اثرگذاری بر احساس تنهایی، نگرش نسبت به اقتدار و شهرت به ناهماهنگی پیشبینی کننده رفتارهای پرخاشگرانه در مدرسه بودند. بر اساس این نتایج میتوان گفت رفتارهای پرخاشگرانه در مدرسه، با توجه به انواع نگرشها و احساساتی که فرد در خانواده و کلاس با آنها درگیر است، قابل پیشبینی میباشد.
کلید واژگان
محیط خانوادهمحیط کلاس
تنهایی
نگرش نسبت به اقتدار
رفتار پرخاشگرانه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
کارشناسارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز




