• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش ترس از شکست و ویژگی‌های شخصیتی در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    محسن زاده, فرشادجهان بخشی, زهراکشاورز افشار, حسینافطاری, شکوهگودرزی, رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    213.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی ترس از شکست و ویژگی‌های شخصیتی با اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی صورت گرفته است. طرح پژوهش از نوع  همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش متشکل از کلیه ی دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه شهر کرج بود، که 179 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از مقیاس­های  اهمال‌کاری تحصیلی اتکین، ترس از شکست آلپرت و‌هابر و شخصیتی نئو استفاده شد­. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از شاخص­های آماری همبستگی و رگرسیون گام به گام نشان داد که بین ترس از شکست، ویژگی‌های شخصیتی و اهمال‌کاری تحصیلی رابطه‌ی معنا ‌داری وجود دارد. ترس از شکست بهترین پیش­بینی کننده اهمال‌کاری تحصیلی است و در مجموع اینکه ترس از شکست، وظیفه­شناسی و برون‌گرایی با استفاده از واریانس مشترک قادر است 37 درصد از واریانس اهمال‌ کاری تحصیلی دانش‌آموزان را تبیین ‌کند. بنابراین ایجاد محیط یادگیری که در آن دانش‌آموزان بدون ترس از رد شدن در آنجا مشغول یاد‌گیری شوند، گام مهمی در پیشگیری از اهمال‌کاری تحصیلی است.
    کلید واژگان
    اهمال کاری تحصیلی
    ترس از شکست
    ویژگی‌های شخصیتی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی
    دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی
    مدرس دانشگاه تهران، گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره
    کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه خوارزمی
    کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبائی

    URI
    http://jsp.uma.ac.ir/article_442.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/192001

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب