نقش ترس از شکست و ویژگیهای شخصیتی در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
محسن زاده, فرشادجهان بخشی, زهراکشاورز افشار, حسینافطاری, شکوهگودرزی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی ترس از شکست و ویژگیهای شخصیتی با اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی صورت گرفته است. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش متشکل از کلیه ی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر کرج بود، که 179 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای اهمالکاری تحصیلی اتکین، ترس از شکست آلپرت وهابر و شخصیتی نئو استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آماری همبستگی و رگرسیون گام به گام نشان داد که بین ترس از شکست، ویژگیهای شخصیتی و اهمالکاری تحصیلی رابطهی معنا داری وجود دارد. ترس از شکست بهترین پیشبینی کننده اهمالکاری تحصیلی است و در مجموع اینکه ترس از شکست، وظیفهشناسی و برونگرایی با استفاده از واریانس مشترک قادر است 37 درصد از واریانس اهمال کاری تحصیلی دانشآموزان را تبیین کند. بنابراین ایجاد محیط یادگیری که در آن دانشآموزان بدون ترس از رد شدن در آنجا مشغول یادگیری شوند، گام مهمی در پیشگیری از اهمالکاری تحصیلی است.
کلید واژگان
اهمال کاری تحصیلیترس از شکست
ویژگیهای شخصیتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمیدانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی
مدرس دانشگاه تهران، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه خوارزمی
کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبائی




