مدلیابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی
(ندگان)پدیدآور
حاجلو, نادرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه با هدف مدلیابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی و با روش تحقیق همبستگی انجام شد. به همین منظور 270 معلم (164 خانم، 106 آقا) بهطور تصادفی خوشهای از بین معلمان ابتدایی شهرستان میاندوآب انتخاب شدند و به پرسشنامه هوش هیجانی، خشم چند بعدی، خودکارآمدی و کیفیت زندگی پاسخ دادند. یافتههای حاصل از مدل یابی علی نشان داد که هوش هیجانی بر خشم، خودکارآمدی و کیفیت زندگی، تأثیر گذار است. همچنین هوش هیجانی از طریق خودکارآمدی و خشم بر کیفیت زندگی تأثیر غیرمستقیم دارد. از طرف دیگر، آثار مستقیم خشم و خودکارآمدی بر کیفیت زندگی معلمان مهم است، در عین حال خودکارآمدی از طریق کاهش خشم بر بهبود کیفیت زندگی معلمان مؤثر واقع میشود. از آنجا که کیفیت زندگی یکی از تعیین کنندههای مهم طول عمر انسان است، لذا شناسایی و کنترل متغیرهای مؤثر در آن، میتواند کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و در بالا بردن طول عمر افراد مؤثر واقع شود.
کلید واژگان
هوش هیجانیخشم
خودکارآمدی
کیفیت زندگی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili




