اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی برخودپنداره و احساس تنهایی دانشآموزان با آسیب شنوایی
(ندگان)پدیدآور
رنجبر, جبارترخان, مرتضیطاهر, محبوبهحسین خانزاده, عباسعلیعیسیپور, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر خودپنداره و احساس تنهایی دانشآموزان با آسیبشنوایی است. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر با آسیب شنوایی مقطع راهنمایی شهرستان ساری در سال تحصیلی 90-1389 بود. نمونهای به حجم 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جای دهی شدند. برای جمعآوری دادهها ازمقیاس تجدید نظر شده احساس تنهایی و مقیاس خودپنداره راجرز استفاده شد و برای گروه آزمایش، آموزش مهارتهای ارتباطی در 8 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی موجب کاهش احساس تنهایی و افزایش میزان خودپنداره دانشآموزان با آسیب شنوایی میشود. این نتایج میتواند پشتوانهای برای کاربست آموزش مهارتهای ارتباطی درکنار دورههای آموزش تحصیلی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی باشد.
کلید واژگان
مهارتهای ارتباطیخودپنداره
احساس تنهایی
آسیب شنوایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسالمی تنکابندانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه گیلان
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه شیراز




