تأثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی استدلال ریاضی دانشآموزان دورهی متوسطه
(ندگان)پدیدآور
احمدی, غلامعلیریحانی, ابراهیمنخستین روحی, ندانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر گفتمان ریاضی (با شیوهی بحثهای کلاسی) بر توانایی استدلال ریاضی دانشآموزان بود. جامعهی آماری این مطالعه تمام دانشآموزان پایهی اول دورهی دوم متوسطه (پایهی 9 ام) شهر ری در سال تحصیلی 93-1392 بود. 57 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل گماشته شدند. ابزار این پژوهش آزمون سنجش توانایی استدلال ریاضی متشکل از سؤالات ریاضی حیطه استدلال تیمز و میازاکی بود که پایایی آن 79/0 بهدست آمد. برنامهی طراحی شده در سه گام اقدام،کاوش و بحث و خلاصه سازی و با راهبردهای ده گانه تسهیل بحثهای کلاسی سیریلو برای گروه آزمایشی در 16 جلسه به کار گرفته شد. نتایج بهدست آمده از تحلیل کواریانس نشان داد: توانایی استدلال ریاضی و استدلال استنتاجی دانشآموزان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. مقدار ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد: بین توانایی استدلال استنتاجی و استقرایی دانشآموزان در هر دو گروه آزمایش و گواه رابطه معناداری وجود دارد. به طوری که با تقویت توانایی استدلال استنتاجی و آشنایی با محدودیت استدلالهای استقرایی، دانشآموزان در دلیلآوری کمتر از استدلال استقرایی استفاده کردند.
کلید واژگان
گفتمان ریاضیبحثهای کلاسی
استدلال ریاضی
استدلال استنتاجی
استدلال استقرایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییاستادیار آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی




