نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسهرابی, فرامرزfa_IR
dc.contributor.authorاسدزاده, حسنfa_IR
dc.contributor.authorعربزاده کوپانی, زهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:05:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:05:33Z
dc.date.available1399-07-09T01:05:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:05:33Z
dc.date.issued2014-07-23en_US
dc.date.issued1393-05-01fa_IR
dc.date.submitted2013-07-15en_US
dc.date.submitted1392-04-24fa_IR
dc.identifier.citationسهرابی, فرامرز, اسدزاده, حسن, عربزاده کوپانی, زهره. (1393). اثربخشی آموزش والدینی بار کلی بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان پیش‌دبستانی. روان شناسی مدرسه, 3(2), 82-103. doi: 93-3-2-5fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/93-3-2-5
dc.identifier.urihttp://jsp.uma.ac.ir/article_198.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191945
dc.description.abstractپژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان پیش دبستانی منطقه‌ی 10 شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش، طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه آزمایش و گواه با جایگزینی تصادفی است که برای اجرای پژوهش، در ابتدا 4 مهدکودک به طور تصادفی از میان مراکز پیش دبستانی منطقه 10 انتخاب و40 کودک از میان این مراکز به تصادف انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه، علائم مرضی کودکانCSI-4  توسط والدین و مربی، 30 کودک که در شاخص نافرمانی مقابله‌ای پرسش‌نامه علائم مرضی کودکان نمره بالاتر از نمره برش کسب کردند، انتخاب شدند. برای تشخیص نهایی و دقیق با مادران هر یک از کودکان بر اساس ملاک‌های تشخیص اختلال نا فرمانی مقابله‌ای موجود درDSM-IV  مصاحبه‌ای انجام شد. سپس مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای به روش جایگزینی تصادفی به 2 گروه 15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل قرار گرفتند. والدین گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش به شیوه بارکلی را دریافت کردند. بعد از پایان جلسات، پس آزمون از آنها به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده، در گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه، در مراحل پس آزمون کاهش معناداری در شدت نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای مشاهده شد. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب است که نافرمانی کودکان گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته است و بین اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نافرمانی مقابله‌ای دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر آموزش والدین به شیوه بارکلی می‌تواند روش کارآمدی در بهبود علائم رفتاری اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان  پیش دبستانی باشد.fa_IR
dc.format.extent258
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.publisherUniversity of Mohaghegh Ardabilien_US
dc.relation.ispartofروان شناسی مدرسهfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of School Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/93-3-2-5
dc.subjectاختلال نافرمانی مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectآموزش والدینی بارکلیfa_IR
dc.subjectنشانه‌های نافرمانیfa_IR
dc.subjectکودکان پیش دبستانیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش والدینی بار کلی بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان پیش‌دبستانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روانشناسی، دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue2
dc.citation.spage82
dc.citation.epage103


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد