| dc.contributor.author | سهرابی, فرامرز | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسدزاده, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | عربزاده کوپانی, زهره | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:05:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:05:33Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:05:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:05:33Z | |
| dc.date.issued | 2014-07-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-05-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-07-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-04-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سهرابی, فرامرز, اسدزاده, حسن, عربزاده کوپانی, زهره. (1393). اثربخشی آموزش والدینی بار کلی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان پیشدبستانی. روان شناسی مدرسه, 3(2), 82-103. doi: 93-3-2-5 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/93-3-2-5 | |
| dc.identifier.uri | http://jsp.uma.ac.ir/article_198.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191945 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان پیش دبستانی منطقهی 10 شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش، طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه آزمایش و گواه با جایگزینی تصادفی است که برای اجرای پژوهش، در ابتدا 4 مهدکودک به طور تصادفی از میان مراکز پیش دبستانی منطقه 10 انتخاب و40 کودک از میان این مراکز به تصادف انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه، علائم مرضی کودکانCSI-4 توسط والدین و مربی، 30 کودک که در شاخص نافرمانی مقابلهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان نمره بالاتر از نمره برش کسب کردند، انتخاب شدند. برای تشخیص نهایی و دقیق با مادران هر یک از کودکان بر اساس ملاکهای تشخیص اختلال نا فرمانی مقابلهای موجود درDSM-IV مصاحبهای انجام شد. سپس مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای به روش جایگزینی تصادفی به 2 گروه 15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل قرار گرفتند. والدین گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقهای آموزش به شیوه بارکلی را دریافت کردند. بعد از پایان جلسات، پس آزمون از آنها به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده، در گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه، در مراحل پس آزمون کاهش معناداری در شدت نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای مشاهده شد. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب است که نافرمانی کودکان گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته است و بین اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نافرمانی مقابلهای دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر آموزش والدین به شیوه بارکلی میتواند روش کارآمدی در بهبود علائم رفتاری اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان پیش دبستانی باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 258 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.publisher | University of Mohaghegh Ardabili | en_US |
| dc.relation.ispartof | روان شناسی مدرسه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of School Psychology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/93-3-2-5 | |
| dc.subject | اختلال نافرمانی مقابلهای | fa_IR |
| dc.subject | آموزش والدینی بارکلی | fa_IR |
| dc.subject | نشانههای نافرمانی | fa_IR |
| dc.subject | کودکان پیش دبستانی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش والدینی بار کلی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان پیشدبستانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 82 | |
| dc.citation.epage | 103 | |