بررسی نقش احساس کنترل، حمایت اجتماعی و سلامت عمومی در اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایهی سوم مقطع متوسطه شهرستان ارومیه
(ندگان)پدیدآور
یاوری نیا, سونیاسپهریان, فیروزهیوسفی, رحیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی نقش احساس کنترل، حمایت اجتماعی و سلامت روان در اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایهی سوم مقطع متوسطه شهرستان ارومیه بود. به این منظور به شیوه تصادفی خوشهای از ٨ مدرسه تعداد٣٥١ نفر از دانشآموزان مقطع سوم متوسطه بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامههای اضطراب امتحان TAI، منبعکنترل راتر، حمایت اجتماعی فیلیپس، پرسشنامه سلامت عمومی پاسخ دادند. دادههای حاصل بهکمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که احساس کنترل و اضطراب امتحان ارتباط مثبت معناداری دارند. ارتباط معناداری بین حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان یافت نشد. ارتباط معنادار منفی بین سلامت روان و اضطراب امتحان وجود داشت. به طور کلی، نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیری نشان داد که احساس کنترل و سلامت روان، اضطراب امتحان را پیش بینی میکنند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که احساس کنترل وسلامت روان میتوانند اضطراب امتحان را پیش بینی کنند .
کلید واژگان
احساس کنترلحمایت اجتماعی
سلامت روان
اضطراب امتحان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریزدانشیار گروه علومتربیتی، دانشگاه ارومیه
استادیار روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان




