نقش تعلل ورزی، خود تنظیم گری و باورهای فراشناختی در پیش بینی ناگویی خلقی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه
(ندگان)پدیدآور
رستم اوغلی, زهراموسی زاده, توکلرضازاده, بابکرستم اوغلی, سهیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر نقش تعلل ورزی، خود تنظیم گری و باورهای فراشناختی در پیش بینی ناگویی خلقیدانش آموزان دختر دوره متوسطه بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را91 تشکیل میدهد. آزمودنی های - کلیه ی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی شهر مشکین شهر در سال تحصیلی 92پژوهش شامل 120 نفر از دانش آموزان دختر شهر مشکین شهر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحل هایاز بین مدارس این شهر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تعلل ورزی دانش آموزان، مقیاسخودتنظیم گری، مقیاس باورهای فراشناختی و مقیاس ناگویی خلقی استفاده شد. یافته ها به روش آماری ضریبهمبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیری و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشانهمچنین ارتباط مثبت .(Pبه عبارتی 66 درصد از ناگویی .(Pخلقی از طریق تعلل ورزی و باورهای فراشناختی تبیین میشود. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که تعلل ورزی و باورهایفراشناختی به واسطه خود تنظی مگری بر نارسایی هیجانی تأثیر می گذارد. دانش آموزان با خود تنظیم گری بالا کهراهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می کردند تعلل ورزی و ناگویی خلقی پایینتری داشتند و در نتیجهپیشرفت تحصیلی آنها بیشتر بود
کلید واژگان
تعلل ورزیخودتنظی مگری
باورهای فرا شناختی
ناگویی خلقی
دانش آموزان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلاستادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
پزشک، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
کارشناسی ارشد دبیری زیست شناسی، سازمان آموزش و پرورش آذربایجان غربی




