قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوه های فرزندپروری و ادراک از محیط عاطفی خانواده
(ندگان)پدیدآور
بیرامی, منصورعلائی, پروانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قلدری نوعی خشونت سطح پایین در مدرسه است که اخیرا مورد توجه روان شناسان مدرسه قرارگرفته است. هدف این پژوهش توصیفی، تعیین رابط هی قلدری و انواع آن با ادراک نوجوانان دختر ازمحیط عاطفی خانوادگی، شیوه های فرزندپروری و نیز شیوه های فرزندپروی والدین آنان در مدارس1390 ) بود. 387 دانش آموز و 147 نفر از مادران آنان با شیوه ی - راهنمایی دولتی شهر تبریز ( 91نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحل هی و تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسش نامه های فرزندپروریشیفر، بامریند و مقیاس قلدری پاسخ دادند. مبتنی بر نتایج، قلدری و اشکال سنتی و سایبری آن با شیوه یفرزندپروری مستبدان هی مادر و شیوه ی فرزندپروری ادراک شده ی مستبدانه و کناره گیر، رابطه ی مثبتداشت، این رابطه با شیوه ی ادراک شد هی مقتدارنه منفی بود. همچنین، محیط عاطفی خانواده با قلدری وانواع آن رابطه داشته و ب عد محبت نسبت به ب عد کنترل متغیر پیش بین قوی تری بود؛ سردی محیط خانوادگیبه تنهایی 9% تغییرات قلدری را پیش بینی کرد.
کلید واژگان
قلدری در مدرسهشیوه های فرزندپروری
محیط خانوادگی
دانش آموز
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی – دانشگاه تبریزدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی - دانشگاه تبریز




