تأثیر افزایش ساعات ورزش بر تصویر بدنی، توده ی بدنی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
بلبلی, لطفعلیحبیبی, یعقوبرجبی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر افزایش ساعات ورزش بر تصویر بدنی، توده بدنی و اضطراب اجتماعی دردانش آموزان بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلی هی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه ی شهرستان کرمانشاه1390 بودند. نمونه ی این تحقیق مشتمل بر 40 دانش آموز پسر ( 20 دانش آموز گروه آزمایش و - در سال تحصیلی 9120 دانش آموز گروه کنترل)، از جامعه مذکور است که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. به اینترتیب که ابتدا تمام دبیرستان های پسرانه ی شهرستان کرمانشاه برای انتخاب نمونه مدنظر قرار گرفتند، سپس 20 نفربه عنوان گروه آزمایش و 20 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه روابطچندبعدی خود بدن، شاخص تود هی بدنی و پرسش نامه ی اضطراب اجتماعی استفاده شد. روش تحقیق پژوهشحاضر، آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا)نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. یعنی تمرین های ورزشی بر بهبود تصویربدنی و کاهش توده ی بدنی و اضطراب اجتماعی تأثیر داشته است.
کلید واژگان
تصویر بدنیتوده ی بدنی
اضطراب اجتماعی
ورزش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه محقق اردبیلیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد گروه تربیت بدنی، دانشگاه محقق اردبیلی




