همبسته های هویت یابی فردی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی شهرستان اردبیل
(ندگان)پدیدآور
حاجلو, نادررضایی شریف, علیواحدی, شهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق مطالعه هویت یابی فردی در دانش آموزاندختر مقطع متوسطه بود که طی آن عزّت نفس، ارتباط با همسالان،گرایش مذهبی، سلامت روان و نفوذ والدین به عنوان همبسته های هویتفردی دانش آموزان مورد مطالعه قرار گرفته است . با توجه به ماهیتموضوع و اهداف آن، تحق یق حاضربه شیو ه ی توصیفی - همبستگی اجراشده است . جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دبیرستان ها یدخترانه شهرستان اردبیل است. نمونه ی آماری شامل 357 نفر ازدانش آموزان دختر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند .داده ها با استفاده از پرسشنام ههای هویت یابی آدامز، جهت گیری مذهبیآلپورت، عزّت نفس روزنبرگ، سلامت روانی گلدبرگ و پرسشنامه یجمعیت شناختی محقق ساخته، جمع آوری شد . برای تجزیه و تحلیلاطلاعات از رگرسیون چند گانه ی استاندارد (همزمان) استفاده شد . نتایجنشان داد که از روی عزّت نفس، ارتباط با همسا لان، نفوذ والدین، میزانمذهبی بودن و سلامت روان دانش آموزان می توان هر یک از سطوحهویت یابی را ب ه خوبی پیش بینی کرد . نتایج به دست آمده، در چهارچوبنظری و تجربی مورد بحث قرار گرفته است.
کلید واژگان
هویت یابی فردیعزّت نفس
سلامت روان
گرایش مذهبی
نفوذ والدین
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-06-211391-04-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیدکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز




