نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهابی کاسب, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorمهرانیان, آرزوfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:05:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:05:03Z
dc.date.available1399-07-09T01:05:03Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:05:03Z
dc.date.issued2018-06-22en_US
dc.date.issued1397-04-01fa_IR
dc.date.submitted1970-01-01en_US
dc.date.submitted1348-10-11fa_IR
dc.identifier.citationشهابی کاسب, محمدرضا, مهرانیان, آرزو. (1397). نقش ویژگی های آنتروپومتریکی و برتری چشم-دست در یادگیری تکلیف هدف گیری با دست. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 14(27), 79-88. doi: 10.22080/jsmb.2018.8109.2110fa_IR
dc.identifier.issn5397-2008
dc.identifier.issn2538-4309
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22080/jsmb.2018.8109.2110
dc.identifier.urihttp://msb.journals.umz.ac.ir/article_1948.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191767
dc.description.abstractویژگی های آنتروپومتریکی و برتری چشم-دست جزء عوامل مهم اجرای مهارتهای حرکتی بشمار می روند؛ هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ویژگی های آنتروپومتریکی و برتری چشم-دست در یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود. لیکن از بین دانشجویان غیر رشته تربیت بدنی دانشگاه حکیم سبزواری، 30 دانشجوی پسر راست دست با دامنه سنی 25-19 سال به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها براساس کارت سوراخ دار و پرسشنامه چاپمن به دو گروه همسو (17آزمودنی) و دگرسو (13آزمودنی) چشم-دست تقسیم شدند. سپس ویژگی های آنتروپومتریک شامل قد ایستاده، قد نشسته، طول اندام فوقانی، طول بازو، طول ساعد و کف دست هر دو گروه اندازه گیری شد. آزمودنی ها پس از آموزش اولیه در چهار روز متوالی، 540 کوشش پرتاب دارت را انجام دادند. در انتهای جلسه چهارم آزمون اکتساب گرفته شد و پس از گذشت پنج روز در آزمون یادداری کوتاه مدت و پس از 20 روز در آزمون یادداری بلند مدت شرکت نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، کلموگروف اسمیرنوف و آزمون t مستقل با سطح معناداری 0/05=α در نرم افزار SPSSنسخه 21 استفاده گردید.نتایج تحقیق نشان داد که بین قد ایستاده (0/025=p) و طول ساعد و دست (p=0/004) با دقت اجرا، همبستگی معناداری وجود دارد. لیکن ارتباطی بین قد نشسته، طول اندام فوقانی و طول بازو افراد با دقت پرتاب مشاهده نشد. همچنین میان دو گروه همسو و دگرسو در اجرا تفاوت معناداری وجود نداشت.نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اولا میان قد ایستاده و طول ساعد و دست با دقت پرتاب دارت رابطه وجود دارد، ثانیا برتری چشم-دست بر دقت اجرا در پرتاب دارت تاثیرگذار نمی باشد.fa_IR
dc.format.extent431
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Mazandaranen_US
dc.relation.ispartofپژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Sport Management and Motor Behavioren_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22080/jsmb.2018.8109.2110
dc.subjectویژگی های آنتروپومتریکیfa_IR
dc.subjectبرتری چشم - دستfa_IR
dc.subjectپرتاب دارتfa_IR
dc.subjectیادگیری حرکتیfa_IR
dc.titleنقش ویژگی های آنتروپومتریکی و برتری چشم-دست در یادگیری تکلیف هدف گیری با دستfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری کنترل حرکتی دانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue27
dc.citation.spage79
dc.citation.epage88


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد