تأثیر بازخورد هنجاری بر کنترل تعادل با سطوح دشواری متفاوت
(ندگان)پدیدآور
اشرف پور نوائی, سعیدفارسی, علیرضاعبدلی, بهروزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: هدف از تحقیق حاضر، تعیین تأثیر بازخورد هنجاری بر کنترل تعادل درسطوح با دشواری متفاوت در افراد مبتدی بود. روش شناسی: بدین منظور، 30 شرکت کننده بطور تصادفی در سه گروه هنجاری مثبت، منفی و کنترل قرار گرفتند. افراد در گروه بازخورد هنجاری مثبت و منفی، به ترتیب اطلاعاتی بهتر و یا بدتر از میانگین عملکردی خود در هر بلوک تمرینی دریافت می کردند. مرحله اکتساب شامل 160 کوشش تمرینی در قالب16 دسته کوشش ده تایی بود. تمرین طی 4 روز و پس آزمون عملکرد، پس از آخرین جلسة تمرین برگزار شد. یافته ها: نتایج آزمون آنوا مکرر با عامل بین گروهی و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که بازخورد هنجاری بر هر سه شاخص تعادلی کلی (P=0.004)، قدامی خلفی (P=0.01) و میانی جانبی (P=0.001) تأثیر معنیداری به لحاظ آماری داشت، به گونهای که در هر سه شاخص، گروه بازخورد هنجاری مثبت دارای خطای کمتری در کنترل تعادل خود بود. نتیجه گیری: یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که، بازخورد هنجاری میتواند کارکرد انگیزشی مهمی را به طور مستقیم بر روی کنترل مهارتهای حرکتی افراد خصوصا تکلیف تعادلی داشته باشد.
کلید واژگان
آگاهی از نتیجهبازخورد انگیزشی
تعادل
عملکرد
کنترل حرکتی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتیعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
5397-20082538-4309




