عوامل موثر بر تصمیم خرید مصرف کنندگان کالاهای ورزشی با استفاده از مدل اسپرولز و کندال
(ندگان)پدیدآور
عسکریان, فریباجعفری, افشارترابی نهاد, فرزانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: با جهانی شدن ورزش، تولیدات ورزشی در سطح ملی و بینالمللی به فروش میرسند. در تحقیقات بازاریابی ورزشی، مشخصههای خرید، برای فروش بیشتر کالاهای ورزشی بسیار مهم است. هدف تحقیق حاضر تعیین عوامل مؤثر بر تصمیم خرید مصرفکنندگان کالاهای ورزشی در سطح شهر تبریز و با استفاده از مدل اسپرولز و کندال میباشد. روش شناسی: پژوهش حاضر، توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل مصرفکنندگان کالاهای ورزشی بالای 18سال شهر تبریز و نمونه آماری 385 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامهی برگرفته از پرسشنامهی سبک مصرفکننده اسپرولز-کندال بود که روایی آن توسط متخصصین و و پایایی آن با آزمون تحلیل عاملی برای کالاهای ورزشی تأئید شد. ازآمار توصیفی برای توصیف ویژگیهای جمعیتشناختی و از آمار استنباطی )تحلیل عاملی، کلموگروف-اسمیرنف، فریدمن، یومن-ویتنی و کروسکال-والیس)در سطح معنیداری 05/0α≤ استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، سه سبک تصمیمگیری نوگرایی و مدگرایی، ایدهآلگرایی و لذتگرایی در مصرفکنندگان کالاهای ورزشی شهر تبریز وجود دارد و مؤثرترین عامل در تصمیمگیری خرید آنها مدگرایی و نوگرایی میباشد (001/0p2). همچنین مردان نسبت به زنان نوگراتر بودند (001/0 p2). درآمد خانواده با سبک نوگرایی و درآمد شخصی با سبک لذتگرایی ارتباط دارند و بین سن، تحصیلات و ورزشکار بودن یا نبودن مصرفکنندگان و سبک تصمیمگیری آنان تفاوتی مشاهده نشد (05/0p>).). بحث: با توجه به اهمیت مشتریان ورزشی به نوگرایی و مدگرایی، نیاز توجه تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای ورزشی در این زمینه محسوس است.
کلید واژگان
سبک تصمیم گیری خریدمصرف کنندگان
کالاهای ورزشی
مدل اسپرولزوکندال
مدیریت ورزشی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تبریزدانشیار دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد دانشگاه تبریز
شاپا
5397-20082538-4309




