مقایسه میزان ترشح هورمون اکسی توسین متعاقب مشاهده پیام بازرگانی در مردان ورزشکار و غیر ورزشکار
(ندگان)پدیدآور
خلیلی پالندی, فرشتهشیرخدایی, میثمفرزان, فرزامفتحی, رزیتانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر تماشای پیام بازرگانی بر میزان ترشح هورمون اکسی توسین در مردان ورزشکار و غیرورزشکار صورت گرفته است. روششناسی: روش این پژوهش، طرح پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل است. جامعهی آماری پژوهش، دانشجویان مرد دانشگاه مازندران بودند که از طریق همتاسازی نمونه لازم برای هر یک از گروه های آزمایش و کنترل 10 نفر تعیین شد. آزمودنیها در معرض نمایش فیلم تبلیغاتی با مضمون توجه به فعالیتهای خیریه قرار گرفتند. قبل و بعد از نمایش فیلم از هر فرد خون گرفته شد، در ادامه افراد به پرسشنامهای که جهت سنجش متغیر قصد کمک مالی تهیه شده بود، پاسخ دادند و در نهایت به همهی افراد مبلغ یکسانی بن نقدی تحویل داده شد تا هر فرد بعد از نمایش فیلم در مورد اهدای آن به موسسه خیریه تصمیمگیری کند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از SPSS18 استفاده شده است. یافته ها: بین ورزشکاران و غیرورزشکاران در میزان ترشح هورمون اکسی توسین، قصد کمک مالی به فعالیتهای خیرخواهانه و میزان کمک مالی به فعالیتهای خیرخواهانه تفاوت معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری: تغییرات هورمون اکسی توسین خون در واکنش به اثر پیام بازرگانی تحت تاثیر تفاوتهای فردی قرار داشته و به ویژگیهای شخصی، موقعیتی و صفات فردی بستگی دارد.
کلید واژگان
موسسه خیریهورزشکار بودن
هورمون اکسی توسین
قصد کمک مالی
مدیریت ورزشی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت بازاریابی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراندانشیار دانشگاه مازندران
دانشیار دانشگاه مازندران
دانشیار دانشگاه مازندران
شاپا
5397-20082538-4309




