• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
    • دوره 12, شماره 24
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
    • دوره 12, شماره 24
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر برنامه منتخب، بازی بومی و فعالیت‌رایج مراکز پیش دبستانی بر رشد حرکتی و اجتماعی کودکان 6 ساله

    (ندگان)پدیدآور
    محرابیان, قبادشفیع نیا, پروانهحیدری نژاد, صدیقهمهدی پور, عبدالرحمان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    186.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر برنامه منتخب، بازی بومی و فعالیت­های رایج مراکز پیش­دبستانی بر رشد حرکتی و اجتماعی کودکان پیش­دبستانی شهر اهواز بود. روش شناسی: 60 کودک 6 ساله پیش­دبستانی از بین مراکز پیش­دبستانی شهر بصورت تصادفی هدفمند انتخاب و بعد از اجرای پیش­آزمون (آزمون رشدحرکتی اولریخ و آزمون رشداجتماعی واینلند)، در 3 گروه اجرای برنامه منتخب، بازی بومی و فعالیت رایج مراکز به شیوه همتاسازی قرار گرفتند. تحقیق نیمه تجربی همراه باطرح­پیش آزمون - پس­آزمون بود. دو گروه برنامه منتخب و بازی­بومی محلی فعالیت­های خود را به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه یک ساعته و گروه سوم در این مدت به فعالیت­رایج مراکز مشغول بودند پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده­ها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف از آزمون t وابسته و آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) با استفاده از آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی­داری pیافته­ها: هر سه روش فعالیت بر رشدحرکتی تأثیر معنی­داری داشتند ولی دو گروه برنامه منتخب و بازی در رشد حرکتی نسبت به گروه فعالیت­های رایج از رشد حرکتی بالاتری برخوردار بودند. همچنین یافته­ها نشان داد در رابطه با رشد اجتماعی هر سه روش فعالیت ها بر رشد اجتماعی کودکان تأثیر دارد ولی امتیازهای رشد اجتماعی دو گروه برنامه منتخب و فعالیت­های رایج در پس آزمون نسبت به پیش آزمون تفاوت معنی­داری نبود. بعلاوه بین سه گروه از نظر رشد اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد بطوری­که گروه بازی نسبت به دو گروه دیگر برتری معنی­داری داشت. نتیجه گیری: الگوی نتایج نشان داد که بازی بومی می­تواند برای رشد حرکتی و اجتماعی کودکان پیش­دبستانی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان
    برنامه‌منتخب
    بازی‌های بومی
    رشد حرکتی
    رشد اجتماعی
    کودکان پیش‌دبستانی

    شماره نشریه
    24
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    University of Mazandaran
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد گروه رفتار حرکتی دانشگاه شهید‌‌چمران‌اهواز، ایران
    دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، ، ایران
    استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران‌ اهواز ، ایران
    دانشیار دانشگاه شهید چمران‌اهواز، ایران

    شاپا
    5397-2008
    2538-4309
    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/jsmb.2016.1298
    http://msb.journals.umz.ac.ir/article_1298.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191711

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب