ارتباط بین معیارهای اخلاقی مربیان و تمایلات پرخاشگری ورزشی در ورزشکاران تیمهای ملی پایه کشور
(ندگان)پدیدآور
یوسفی, سعیدشریفیان, اسماعیلقهرمان تبریزی, کوروشزرکی, پرستونوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: با توجه به اینکه رفتارهای پرخاشگری در میادین ورزشی بیشتر شده است، هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین معیارهای اخلاقی مربیان و تمایلات پرخاشگری ورزشی در ورزشکاران تیمهای ملی پایه کشور بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش بازیکنان دعوت شده در اردوی تیم ملی نوجوانان رشتههای ورزشی فوتبال، بسکتبال، کشتی و تکواندو بود که برای نمونهگیری نیز به دلیل کم بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامهای قضاوت در مورد رفتارهای اخلاقی ورزشکاران نوجوان و پرسشنامهی محقق ساختهای معیارهای رفتارهای اخلاقی مربیان استفاده شد، که با استفاده از روش CVI، ضریب ICC، پایای درونی، ضریب آلفا کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی روایی و پایایی پرسشنامهها تایید گردید. نتایج: یافتههای تحقیق نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری (05/0>P) بین انتظارات اخلاقی مربیان (احترام در میادین ورزشی، استفاده از مواد نیروزا، خطای عمدی و تقلب) با احتمال به پرخاشگری در ورزشکاران برای هر یک از معضلهای اخلاقی مطرح شده وجود دارد. همچنین معیارهای مربی برای تقلب و پرخاشگری پیشبین بهتری برای تمایلات پرخاشگرانه در ورزشکاران انفرادی نسبت به ورزشکاران تیمی بود. P) بین انتظارات اخلاقی مربیان (احترام در میادین ورزشی، استفاده از مواد نیروزا، خطای عمدی و تقلب) با احتمال به پرخاشگری در ورزشکاران برای هر یک از معضلهای اخلاقی مطرح شده وجود دارد. همچنین معیارهای مربی برای تقلب و پرخاشگری پیشبین بهتری برای تمایلات پرخاشگرانه در ورزشکاران انفرادی نسبت به ورزشکاران تیمی بود. بحث و نتیجهگیری: در نتیجه با توجه به نتایج این پژوهش و نظریههای یادگیری اجتماعی باندورا، نظریه یادگیری ارزشهای اخلاقی گلبرگ و نظریه ناکامی باید مربیان سعی در آن داشته باشند که خود در اولویت اول ارزشهای موجود در میادین ورزشی را رعایت کرده، چون که توسط ورزشکاران رفتارهای آنها تقلید میشود و نیز آنها از تقویتهای مثبت در مورد رفتارهای مناسب در جهت تثبیت آنها در ورزشکاران استفاده کنند. با توجه به نظریه ناکامی نیز هدف مربیان توسعه شخصیت ورزشکاران و بعد برنده شدن باشد چون که درخواستهای زیاد برای برد باعث فشار روی ورزشکاران و در پی آن انجام رفتارهای پرخاشگرانه توسط ورزشکاران در صورت ناکامی میباشد.
کلید واژگان
مربیاننوجوانان
پرخاشگری ورزشی
رفتارهای اخلاقی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه باهنر کرمان، ایراناستادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه با هنر کرمان، ایران
استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه با هنر کرمان، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه باهنر کرمان، ایران
شاپا
5397-20082538-4309




