تعیین روایی و پایایی آزمون رشد حرکتی درشت در کودکان 7 تا 10 ساله کم توان ذهنی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
لطفی, مریمفرخی, احمدفقیه زاده, سقراطنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: مهمترین دوره رشد حرکتی، کودکی است و از مهمترین مراحل رشد حرکتی، رشد موثر مهارتهای حرکتی بنیادی میباشد. هدف تعیین روایی سازه و سه جنبه از پایایی آزمون رشد حرکتی درشت-2 در کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر 10-7 سالۀ شهر تهران است. روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است. تعداد 205 کودک از بین کلیه کودکان 10-7 ساله کمتوان ذهنی دبستانهای شهر تهران متناسب با سن و جنس انتخاب شدند. ابزار تحقیق، آزمون اولریخ-2 بود. پایایی به صورت پایایی همسانی درونی، آزمون مجدد و پایایی درون نمرهگذار ارزیابی شد. ضرایب پایایی بر اساس ضریب همبستگی درون طبقهای و به شیوه آلفای کرونباخ محاسبه شدند. روایی سازه به صورت تحلیل عاملی تاییدی و قابلیت تمایز سنی با محاسبه ضریب گشتاوری پیرسون ارزیابی شد. یافتهها: ضریب پایایی همسانی درونی برای نمرۀ جابهجایی، کنترل شی و نمرۀ مرکب کل، به طور میانگین، به ترتیب77/0، 80/0 و 83/0 بدست آمد. پایایی همسانی درونی برای دختران در خردهآزمون جابهجایی 93/0 و کنترل شی 96/0 و همچنین برای نمرۀ مرکب کل 89/0 و در پسران به ترتیب 91/0، 89/0 و 90/0 بود. دامنه ضریب پایایی بازآزمایی از 80/0 تا 88/0 و پایایی درون نمرهگذار 95/0 و بالاتر حاصل شد. برای ارزیابی روایی سازه همان طرح دو عاملی اولریخ-2 فرض و مورد تائید قرار گرفت و نیز ضرایب همبستگی قابلیت تمایز سنی از دیگر جنبه روایی سازه حمایت کرد. نتیجه گیری: در نتیجه، این مطالعه نشان داد که میتوان آزمون را جهت سنجش رشد حرکتی درشت جامعه تحقیق با اطمینان بکار گرفت.
کلید واژگان
آزمون رشد حرکتی درشتکمتوان ذهنی
روایی
پایایی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه تهراناستادیار دانشگاه تهران
استاد دانشگاه علوم پزشکی زنجان
شاپا
5397-20082538-4309




