• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
    • دوره 10, شماره 19
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
    • دوره 10, شماره 19
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین روایی و پایایی آزمون رشد حرکتی درشت در کودکان 7 تا 10 ساله کم توان ذهنی شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    لطفی, مریمفرخی, احمدفقیه زاده, سقراط
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    296.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و هدف: مهم­ترین دوره رشد حرکتی، کودکی است و از مهمترین مراحل رشد حرکتی، رشد موثر مهارت­های حرکتی بنیادی می­باشد. هدف تعیین روایی سازه و سه جنبه از پایایی آزمون رشد حرکتی درشت-2 در کودکان کم­توان ذهنی آموزش­پذیر 10-7 سالۀ شهر تهران است. روش‌شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است. تعداد 205 کودک از بین کلیه کودکان 10-7 ساله کم­توان ذهنی دبستان­های شهر تهران متناسب با سن و جنس انتخاب شدند. ابزار تحقیق، آزمون اولریخ-2 بود. پایایی به صورت پایایی همسانی درونی، آزمون مجدد و پایایی درون نمره­گذار ارزیابی شد. ضرایب پایایی بر اساس ضریب همبستگی درون طبقه­ای و به شیوه آلفای کرونباخ محاسبه شدند. روایی سازه به صورت تحلیل عاملی تاییدی و قابلیت تمایز سنی  با محاسبه ضریب گشتاوری پیرسون ارزیابی شد. یافته‌ها: ضریب پایایی همسانی درونی برای نمرۀ جابه­جایی، کنترل شی و نمرۀ مرکب کل، به طور میانگین، به ترتیب77/0، 80/0 و 83/0 بدست آمد. پایایی همسانی درونی برای دختران در خرده­آزمون جابه­جایی 93/0 و کنترل شی 96/0 و همچنین برای نمرۀ مرکب کل 89/0 و در پسران به ترتیب 91/0، 89/0 و 90/0 بود. دامنه ضریب پایایی بازآزمایی از 80/0 تا 88/0 و پایایی درون ­نمره­گذار 95/0 و بالاتر حاصل شد. برای ارزیابی روایی سازه همان طرح دو عاملی اولریخ-2 فرض و مورد تائید قرار گرفت و نیز ضرایب همبستگی قابلیت تمایز سنی  از دیگر جنبه روایی سازه حمایت کرد. نتیجه گیری: در نتیجه، این مطالعه نشان داد که می­توان آزمون را جهت سنجش رشد حرکتی درشت جامعه تحقیق با اطمینان بکار گرفت.
    کلید واژگان
    آزمون رشد حرکتی درشت
    کم‌توان ذهنی
    روایی
    پایایی

    شماره نشریه
    19
    تاریخ نشر
    2014-03-21
    1393-01-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    University of Mazandaran
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه تهران
    استادیار دانشگاه تهران
    استاد دانشگاه علوم پزشکی زنجان

    شاپا
    5397-2008
    2538-4309
    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/jsmb.2014.838
    http://msb.journals.umz.ac.ir/article_838.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191618

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب