بررسی انگیزه های مرتبط با مشارکت در درس تربیت بدنی در بین دانش آموزان دختر (بر مبنای نظریّهی شایستگی)
(ندگان)پدیدآور
پارسامهر, مهرباناسکندری فرد, امیر مختارنیک نژاد, محمدرضاقربانزاده زعفرانی, سید قاسمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دکتر مهربان پارسامهر، امیرمختار اسکندریفرد، دکترمحمدرضا نیکنژاد، سید قاسم قربانزاده زعفرانی مقدّمه و هدف: دانشآموزان بخش بزرگی از جمعیّت جامعه را تشکیل میدهند و توجّه به سلامت فردی آنها مسألهی مهمّی است که باید مدّ نظر قرار گیرد. یکی از ابزارهای مناسب برای دستیابی به سلامت فردی دانشآموزان، مشارکت در ورزش است که لازمهی رشد این مشارکت، شناخت عوامل مؤثّر بر آن است. هدف این پژوهش، بررسی عوامل مرتبط با مشارکت در درس تربیت بدنی در بین دانشآموزان دبیرستانی بوده است. روش: این پژوهش با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده است. دادههای این پژوهش از 380 دانشآموز مشارکتکننده در درس تربیت بدنی جمعآوری گردیده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی اصلاح شده بوده که سؤالات پرسشنامه دارای پایایی بالاتر از 75/0 است. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد که چهار متغیّر حمایت خانواده، حمایت دوستان، ارزش ادراک شده و توانایی ادراک شده، با مشارکت رابطه دارند. یافتههای رگرسیون گام به گام نیز نشان میدهد که متغیّرهای اجتماعی جمعیّت شناختی و متغیّرهای پیشبین اصلی در مجموع توانستهاند 7/12 درصد از واریانس متغیّر ملاک را تبیین نمایند. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان میدهد که پیشبینهای پژوهش توانسته است، 7/12 درصد از واریانس متغیّر مورد مطالعه را تبیین نماید؛ ولی متغیّرهای مطرح در مدل، قادر به تبیین بخش زیادی از واریانس متغیّر مورد مطالعه نیستند؛ بنابراین در این زمینه باید به سایر متغیّرها توجّه شود.
کلید واژگان
توانایی ادراک شدهحمایت ادراک شده
ارزش ادراک شده
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه یزدکارشناس ارشد جامعه شناسی
کارشناس پژوهشی دانشگاه مازندارن
کارشناس مسئول پژوهشی دانشگاه مازندارن
شاپا
5397-20082538-4309




