• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
    • دوره 9, شماره 17
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
    • دوره 9, شماره 17
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی انگیزه های مرتبط با مشارکت در درس تربیت بدنی در بین دانش آموزان دختر (بر مبنای نظریّه‌ی شایستگی)

    (ندگان)پدیدآور
    پارسامهر, مهرباناسکندری فرد, امیر مختارنیک نژاد, محمدرضاقربانزاده زعفرانی, سید قاسم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    222.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    دکتر مهربان پارسامهر، امیرمختار اسکندری­فرد، دکترمحمدرضا نیک­نژاد، سید قاسم قربانزاده زعفرانی مقدّمه و هدف: دانش­آموزان بخش بزرگی از جمعیّت جامعه را تشکیل می­دهند و توجّه به سلامت فردی آن­ها مسأله­ی مهمّی است که باید مدّ­­ نظر قرار گیرد. یکی از ابزارهای مناسب برای دست‌یابی به سلامت فردی دانش­آموزان، مشارکت در ورزش است که لازمه­ی رشد این مشارکت، شناخت عوامل مؤثّر بر آن است. هدف این پژوهش، بررسی عوامل مرتبط با مشارکت در درس تربیت بدنی در بین دانش­آموزان دبیرستانی بوده است. روش: این پژوهش با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده است. داده­های این پژوهش از 380 دانش­آموز مشارکت­کننده در درس تربیت بدنی جمع­آوری گردیده است. ابزار گردآوری داده­ها، پرسش‌نامه‌ی اصلاح شده بوده که سؤالات پرسش­نامه دارای پایایی بالاتر از 75/0 است. یافته­ها و نتیجه­گیری: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان می­دهد که چهار متغیّر حمایت خانواده، حمایت دوستان، ارزش ادراک شده و توانایی ادراک شده، با مشارکت رابطه دارند. یافته­های رگرسیون گام­ به ­گام نیز نشان می­دهد که متغیّرهای اجتماعی جمعیّت شناختی و متغیّرهای پیش­بین اصلی در مجموع توانسته­اند 7/12 درصد از واریانس متغیّر ملاک را تبیین نمایند. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان می­دهد که پیش­بین­های پژوهش توانسته است، 7/12 درصد از واریانس متغیّر مورد مطالعه را تبیین نماید؛ ولی متغیّرهای مطرح در مدل، قادر به تبیین بخش زیادی از واریانس متغیّر مورد مطالعه نیستند؛ بنابراین در این زمینه باید به سایر متغیّرها توجّه شود.
    کلید واژگان
    توانایی ادراک شده
    حمایت ادراک شده
    ارزش ادراک شده

    شماره نشریه
    17
    تاریخ نشر
    2013-08-23
    1392-06-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    University of Mazandaran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه یزد
    کارشناس ارشد جامعه شناسی
    کارشناس پژوهشی دانشگاه مازندارن
    کارشناس مسئول پژوهشی دانشگاه مازندارن

    شاپا
    5397-2008
    2538-4309
    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/jsmb.2013.525
    http://msb.journals.umz.ac.ir/article_525.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191596

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب