اثر کانون توجه دستورالعمل آموزشی و پیچیدگی مهارت بر اجرا و یادگیری ضربه بیلیارد
(ندگان)پدیدآور
شجاعی, معصومهقره لر, مهدیهمحمدزاده, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: اثر کانون توجه بر اجرا و یادگیری به ویژگیهای تکلیف بستگی دارد. بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر کانون توجه و پیچیدگی مهارت بر اجرا و یادگیری ضربه بیلیارد انجام شد. روش شناسی: شرکت کنندهها 48 دختر دانشجوی داوطلب در دامنه سنی 23-19 سال بودند که به طور تصادفی در دو گروه مهارت ساده و پیچیده جایگزین و هر گروه بر اساس پیش آزمون در دو زیر گروه کانون توجه درونی و بیرونی همسانسازی شدند. پس از 8 جلسه تمرین، آزمونهای اکتساب، یادداری (بعد از 2 و 10 روز) و انتقال انجام شد. دقت ضربات بر اساس فاصله برخورد توپ از گودال امتیازگذاری شد. یافته ها: نتایج آزمون فریدمن، اکتساب و یادداری کوتاه مدت معنی داری را برای تمام گروهها، یادداری تاخیری معنی-داری را برای مهارت پیچیده و انتقال معنی داری را برای گروه توجه درونی تکلیف پیچیده نشان داد (05/0p نتیجه گیری: نتایج این تحقیق اثر متقابل توجه و پیچیدگی مهارت بر اجرا و یادگیری حرکتی را مورد تردید قرار داد.
کلید واژگان
پیچیدگیدستورالعمل توجهی
مهارت مجرد
یادگیری حرکتی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهراگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه
شاپا
5397-20082538-4309




