• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
    • دوره 6, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
    • دوره 6, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور (ایران)

    (ندگان)پدیدآور
    حمیدی, مهرزادرضوی, سید محمّد حسینامیرنژاد, سعیدشفیع زاده, شهرامفضلی درزی, اعظم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    218.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده تحقیق حاضر سعی دارد با انجام مطالعات و تحلیل قوت‌ها، ضعف‌ها، تهدیدات و فرصت‌های گردشگری ورزشی به تبیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور بپردازد. تحقیق حاضر از نوع زمینه یابی بوده که به روش توصیفیـ تحلیلی و به شکل میدانی انجام گرفت. 56 نفر از مدیران و صاحب نظران و متخصّصین ورزش کشور به عنوان نمونه‌آماری پاسخ‌گوی سوالات پرسش‌نامه بودند. ابزار‌اندازه‌گیری پرسش‌نامه محقّق‌ساخته‌ای بود که پس از بررسی وضعیّت موجود طی پرسش‌نامه اوّلیه‌ای فهرستی مقدماتی از نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید استخراج گردید. پس از مشاوره با نخبگان ورزش کشور و طرح فهرست مقدماتی، فهرست نهایی SWOT استخراج و بدین ترتیب پرسش‌نامه در چهار بعد قوت، ضعف، فرصت و تهدید تهیّه گردید که پایایی پرسش‌نامه فوق از طریقه آزمون آلفا کرونباخ 956. به دست آمد. برای تدوین و استخراج استراتژی‌ها از تحلیل SWOT و برای رتبه بندی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید از آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در نقاط قوت گردشگری ورزشی کشور گویه وجود تنوع در بازی‌های بومی ‌و محلی کشور بالاترین میزان اهمّیّت در بخش ضعف گویه فقدان برنامه‌ریزی و استراتژی صحیح، دقیق و علمی برای توسعة گردشگری ورزشی در کشور به عنوان بالاترین نقطه ضعف از دیدگاه پاسخ‌دهندگان را در‌این بخش دارا می‌باشد و در بخش فرصتها گویه اقلیم یا شرایط آب و هوایی مناسب جهت برگزاری اردو‌ها و مسابقات مختلف از جمله اسکی، قایقرانی و. . . بالاترین میزان اهمّیّت و در بخش تهدیدها گویه وجود دیدگاه منفی و تبلیغات سوء کشورهای خارجی در مورد‌ایران به عنوان بالاترین مورد که صنعت گردشگری ورزشی کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد، انتخاب گردید. همچنین نتایج حاکی از آن است که گردشگری ورزشی کشور از لحاظ موقعیّت استراتژیک و در ماتریس داخلی و خارجی در منطقه محافظه‌کارانه قرار دارد. همچنین با استفاده از روش تحلیل ماتریس SWOT، 6 استراتژی SO، 7 استراتژی ST، 3 استراتژی WO و 4 استراتژی WT و جمعاً 20 استراتژی تدوین گردیدند.
    کلید واژگان
    واژههای کلیدی: توریسم ورزشی
    استراتژی
    تبیین

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2010-12-22
    1389-10-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    University of Mazandaran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
    دانشیار گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه مازندران
    عضو هیئت علمی گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شمال
    کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شمال
    عضو هیئت علمی گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شمال

    شاپا
    5397-2008
    2538-4309
    URI
    http://msb.journals.umz.ac.ir/article_400.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191544

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب