تربیت انسان از دیدگاه رابیندرانات تاگور
(ندگان)پدیدآور
نعمانی, محمدخنجرخانی, مسعودداورپناه, ابو سعید
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله بررسی تربیت انسان از دیدگاه رابیندرانات تاگور می باشد. روش گردآوری اطلاعات اسنادی است و شیوه کار توصیفی، تحلیلی و بخشی استنتاجی می باشد. بر اساس نگاه کلی نگر تاگور، وی تربیت را انسان گرایانه و بشر دوستانه و هدف آن را متوازن ساختن زندگی بشر با کل هستی می داند تاگور، علاوه بر تاکید به سازواری ابعاد انسانی، یگانگی انسان ها و پیوند طبیعت با انسان را خاطر نشان شده و دوران کودکی را در تحقق این مهم کلیدی می داند؛ با این نگاه است که او ملیگرایی تهاجمی را در تضاد با یگانگی دانسته و وحدت، همدردی و همدلی در لباس توجه به قشر فقیر و محروم بویژه دختران و دنیایی عاری از تبعیض را متذکر میشود. پس پیام ضمنی و آشکار تربیتی این اندیشه، برای جامعه کنونی ایران چه می تواند باشد؟ از نظر پژوهشگر چنین استنباط میشود که با توجه به تکثر قومیتی، نژادی و فرهنگی ایران، می توان از اندیشه تاگور به عنوان یکی از الگوهای تربیتی وحدت بخش یاد کرد.
کلید واژگان
تاگوریگانگی
همدلی
تعلیم وتربیت
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB
سازمان پدید آورنده
دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه سیستان و بلوچستاناستادیار علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه سیستان و بلوچستان
شاپا
2008-57102528-5062



