| dc.contributor.author | کیهان پور, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | نعمت شهر بابکی, ابوالقاسم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:03:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:03:01Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:03:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:03:01Z | |
| dc.date.issued | 2018-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-07-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-04-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کیهان پور, محسن, نعمت شهر بابکی, ابوالقاسم. (1397). « فرشِ جنگ، فریادِ بلندِ اعتراض با زبانِ تصویر ». فصلنامه مطالعات شبه قاره, 10(34), 211-234. doi: 10.22111/jsr.2018.4071 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5710 | |
| dc.identifier.issn | 2528-5062 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22111/jsr.2018.4071 | |
| dc.identifier.uri | https://jsr.usb.ac.ir/article_4071.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191074 | |
| dc.description.abstract | جنگ به عنوانِ یک فرآیندِاجتماعی در هر جامعهای که رُخ دهد وجوهِ مختلفِ زندگیانسانی را تحتِ تأثیر قرار میدهد. از جملهی این حوزهها، زمینههای تولیداتِ هنری است. و گاه این تولیدات الزاماً توسط هنرمندانِ آکادمیک و با رویکرد و زبانِهنریِ شناخته شدهیِ روز تولید نمیشود. از آثار پیش از تاریخ تا امروز آدمیان به هر شکل که توانستهاند موضوع جنگ را بازتاب دادهاند و در بسیاری از این تولیدات، بخشِ نامطلوب آن را به امید توقف و تغییر به تصویر کشیدهاند. از آخرین نمونههای اینگونه آثار که توسط مردمان عادی و سنتی در اعلامِ انزجار از جنگ بیان شده فرشهایی است که در افغانستان بافته شده و در آنها اِلمانهای جنگ، به عنوانِ موضوعی آزاردهنده مورد اشاره قرار گرفته است. پرسش آن است که آیا بافندگان و تولیدکنندگان فرشِ سنتی در افغانستان، بدون آموزشهایِ هنری، چگونه و با چه سامانهای به این مهم دست یافتهاند؟ و آیا توان بازخوانی و دستهبندی در این گونه آثار امکانپذیر است؟ با این نگاه پس از بررسی مختصرِ نقش و طرح در قالیبافی، به بررسی نمونههایی که به فرشِ جنگ در افغانستان مشهورند پرداخته شد و نتیجتاً با رهیافتِ به دست آمده یکی از آثار برجستهی ایجاد شده در این زمینه تحلیل هنری شده است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.publisher | USB | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه مطالعات شبه قاره | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Subcontinent Researches | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22111/jsr.2018.4071 | |
| dc.subject | قالیبافی | fa_IR |
| dc.subject | افغانستان | fa_IR |
| dc.subject | فرشِ جنگ | fa_IR |
| dc.subject | گرافیک | fa_IR |
| dc.subject | طرح قالی | fa_IR |
| dc.title | « فرشِ جنگ، فریادِ بلندِ اعتراض با زبانِ تصویر » | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی رشته مرمت دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی رشته فرش دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 34 | |
| dc.citation.spage | 211 | |
| dc.citation.epage | 234 | |