منشأ آفرینش و جایگاه انسان در شعر بیدل دهلوی
(ندگان)پدیدآور
جوانی, حجت الهخادمی, سمیه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جایگاه والای بیدل دهلوی در ادبیات عرفانی و معانی و مضامین بلند و ژرف در اشعار او، قابل تفسیر و بررسی است. مقاله ی حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای به بررسی دیدگاه بیدل درباره ی منشأ آفرینش و جایگاه انسان در عالم خلقت پرداخته است. در آثار بیدل، اعتقاد به تجلّی خداوند و وحدت وجود و جایگاه انسان کامل در آفرینش جهان، به طور چشمگیری مشهود است. بیدل تمام جهان هستی را تجلّی حضرت حق میداند. او معتقد است که منشأ آفرینش عالم و انسان، عشق است و این عشق در تمام هستی جریان دارد. بیدل مبنای عرفان خود را وحدت وجود معرفی میکند و معتقد است که تمام کثرات این عالم، ریشه در وحدت دارد. البته بیدل کثرت را هم به رسمیّت میشناسد و معتقد است که با عبور از این کثرات، میتوان به وحدت رسید. او برای تبیین عقیده ی وحدت وجودی خویش از تمثیلهایی مانند خیال، آیینه، موج و دریا، حباب و دریا، سلسلهی اعداد و...استفاده میکند. بیدل مانند سایر متصوّفان هدف از خلقت و نظام آفرینش را وجود انسان کامل میداند. انسان کامل از نظر بیدل آیینهی تمام نمای خداوند، خلاصهی اعیان و زبدهی آفاق است. بیدل پیامبر اسلام(ص)را به عنوان انسان کامل معرفی میکند و هدف از آفرینش جهان را وجود حضرت محمّد (ص) میداند.
کلید واژگان
بیدل دهلویتصوّف
تجلّی
عشق
وحدت وجود
کثرت
انسان کامل
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه الزهرادانشجوی کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه الزهرا
شاپا
2008-57102528-5062



