بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم (مورد مطالعه: دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
سهراب زاده, مهرانسخایی, ایوبحسینی زاده آرانی, سید سعیدنوع مدرک
Textعلمی وپزوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه با هدف بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم انجام شده است. نوع پیمایش و ابزار مورداستفاده در جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر، پرسشنامهی محققساخته میباشد. جامعهی آماری، دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر تهران و حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران 384 نفر میباشد که با روش نمونهگیری خوشهایِ چندمرحلهای و تصادفی انتخاب شدهاند. چارچوب نظری پژوهش حاضر را نظریات ناکامی منزلتی کوهن، فرهنگ طبقهی پایین میلر، بیهنجاری آنومی، همنشینی افتراقی ساترلند ، نظریه آنومی و ساختار خانواده و جامعهپذیری تشکیل دادهاند. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی صوری و تکنیک تحلیلعاملی استفاده شده است و به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Spss و Lisrel صورت گرفت و به منظور بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم از آزمون همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای احساس محرومیت نسبی ، احساس بیهنجاری و همنشینی با همسالان بزهکار رابطه معکوس و معناداری با گرایش دانشآموزان به وندالیسم دارد و متغیرهای پایگاه اقتصادی – اجتماعی و جامعهپذیری رابطه مستقیم و معناداری با گرایش دانشآموزان به وندالیسم دارد. همچنین نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که 24 درصد از تعییرات گرایش دانشآموزان به وندالیسم توسط مجموع متغیرهای مستقل تبیین میشود.
کلید واژگان
وندالیسماحساس محرومیت
احساس بیهنجاری
همنشینی با همسالان بزهکار
جامعهپذیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشاندانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران ، دانشگاه کاشان
دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان