• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)
    • دوره 26, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)
    • دوره 26, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی تبارگرایانۀ بنگاه‌های خانوادگی موفق در ایران (با تأکید بر شیرینی‌فروشی حاج خلیفه در یزد)

    (ندگان)پدیدآور
    علی نژاد, منوچهرسعیدی, علی اصغربیرجندی چهارطاقی, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    461.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی وپزوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    درک مناسبات اقتصادی در متن بنگاه‌های خانوادگی با الگوی مدیریت تبارگرایانۀ آنها همبسته است. معمولاً بنگاه‌های کسب‌وکار خانوادگی از طریق ترکیب بهینۀ منابع، زمینه را برای درآمدزایی و موفقیت خود فراهم می‌کنند. مدیریت تبارگرایانه با انعطاف در مسائل حقوقی، مالکیت و رقابت‌ هماهنگ باعث موفقیت بنگاه می‌شوند. هدف این تحقیق بررسی و مطالعۀ رفتارهای تبارگرایانه از شیوۀ مدیریت شیرینی حاج خلیفه و پسران، به‌عنوان یک بنگاه خانوادگی موفق در شهر یزد بوده است. مسئلۀ محوری تحقیق بیان ویژگی‌ها و فضای روابط اجتماعی و فرهنگی و مدیریتی حاکم در این بنگاه خانوادگی و دلایل موفقیت تاریخی آن به مثابه یک برند بوده است. روش مورد استفاده در این تحقیق روش کیفی تئوری زمینه‌ای است که به شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند در میان 11 نفر از مدیران و کادر شیرینی حاج خلیفه و پسران انجام شده است. نتایج این تحقیق برآمده از تقطیع مجموع مصاحبه‌های انجام‌شده، 12 مقولۀ گزینشی و یک مقولۀ اصلی را نشان می‌دهد که تبیین‌کنندۀ نهایی منطق رفتارهای تبارگرایانه شیرینی حاج خلیفه و پسران است؛ این مقولات شامل «مشتری‌مداری»، «تعهد اجتماعی»، «حفظ اصالت و کیفیت محصول»، «مدیریت خلاقانه و مشارکتی»، «اهمیت به توانمندی نیروی کار»، «به‌روزرسانی سیستم تولید و فروش»، «شخصیت کارآفرین و نوآور»، «انسجام خانوادگی در مدیریت بنگاه»، «ارائۀ تسهیلات به نیروی کار»، «تنوع در بسته‌بندی»، «تعامل سازنده در محیط کار» و «بِرندشُدگی» بودند و مقولۀ محوری «کارآفرینی تبارگرایانۀ پایدار» به‌عنوان تبیین‌کننده نهایی بوده است.
    کلید واژگان
    بنگاه خانوادگی
    مدیریت
    تبارگرایی
    شیرینی حاج خلیفه
    کارآفرینی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی دانشگاه یزد
    دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
    دانشجوی کارشناسی‌ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه یزد

    شاپا
    1010-2809
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jsr.2020.77123
    https://jsr.ut.ac.ir/article_77123.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/190720

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب