روند بازنمایی سبک زندگی در سریالهای خانوادگی- اجتماعی پربیننده سیمای ج.ا.ا
(ندگان)پدیدآور
منتظرقائم, مهدیسلیمانیان, علی اصغرنوع مدرک
Textعلمی وپزوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق برآنست با رویکرد مطالعات فرهنگی، روند «بازنماییِ» مفهوم «سبک زندگی» در سریالهای خانوادگی-اجتماعی پربینندهی سیمای ج.ا.ا در دهههای پس از انقلاب، را مطالعهکند. بهاینمنظور با نمونهگیری هدفمند برای هر دهه یک سریال انتخاب شد: «پاییز صحرا»، «پدرسالار»، «خط قرمز» و «مرگ تدریجی یک رؤیا». در بخش ادبیات نظری؛ نظریههای سبک زندگی بررسی شدهاست و نظریهی بازنمایی برساختگرا بهعنوان چهارچوب نظری استفاده شدهاست. در بحث روش، از دو روش نشانهشناسی و تحلیل روایت بهرهگیری شدهاست. نتایج نشان میدهد که روند بازنماییِ سبک زندگی در سریالهای مورد مطالعه خطی و یکسویه نیست و در هر سریال نحوهی بازنمایی سبک زندگی تفاوتهای محسوسی دارد. در سریال «پاییز صحرا» بازنمایی سبک زندگی حول محور تضاد طبقاتی صورت گرفتهاست و روایت سریال از خلال تقابل دوگانهی «سبک زندگی طبقهی بالا» و «سبک زندگی طبقهی پایین» پیش میرود. در سریال «پدرسالار» بازنمایی سبک زندگی حول محور تضاد نسلی و در قالب تقابل دوگانهی «سبک زندگی سنّتی نسل قدیم» و «سبک زندگی نوگرای نسل جدید» صورت گرفتهاست. در سریال «خط قرمز» سبک زندگی نسل جوانان اوایل دههی هشتاد بهعنوان «سبک زندگی ساختارشکنانه و ناهمنوایانه» معرفی میشود. در سریال «مرگ تدریجی یک رؤیا» سبک زندگی حول دو محور تضاد سنّت و مدرنیته و تضاد مذهبی، در قالب تقابل دوگانهی «سبک زندگی سنّتی مذهبی» و «سبک زندگی مدرن ضدمذهب» بازنمایی شدهاست. مهمترین تغییرات مشاهدهشده در سیاستهای بازنمایی در قبال سبک زندگی عبارتاند از: افزایش طرد در بازنمایی سبک زندگی، افزایش نسبت دادن سبک زندگی مطرود(دیگری) به تأثیر یا توطئهی غرب، افزایش دخالت دادن مسائل سیاسی و تضادهای مذهبی در بازنمایی سبک زندگی.
کلید واژگان
بازنماییسبک زندگی
سریال خانوادگی
نشانهشناسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران




