سیطرۀ نظام بازار بر نظام آموزش عالی ایران
(ندگان)پدیدآور
کریمی, جلیلمنصوری, امیدرضایی, نادیهنوع مدرک
Textعلمی وپزوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله فرآیند سیطرۀ بازار بر جامعه ایران از خلال آموزش عالی، بهعنوان عالیترین نهاد تربیت انسانی استراتژیست و اقتصادی که منطق بنیادی بیشتر کنشهایش منطق هزینه-فایده است، در دوران پساجنگ بررسی شده است. برای تحلیل این مسأله از ایدههای پولانی دربارۀ بازار و همچنین بازنماییهای فضای لوفور در نظریۀ «تولید فضا» و مفهوم «انسان کارآفرین» بهره برده شده است. در روششناسی نیز از روش تاریخی پسروندی- پیشروندی استفاده شده و دادهها از بررسی اسناد به دست آمده است. نتایج این مطالعه تاریخی بیانگر واقعیتهای زیر است: «توجیه علمی- اخلاقی» در برنامۀ درسی برای روند بازاریشدن، «رقابتیسازی»، «شرکتیکردن»، «تجاریسازی»، «پولیسازی»، «خصوصیسازی» و در نهایت تبدیل دانش به «کالا». در این فضا، شخصیتی با «امیال کارآفرینانه» پرورش یافته که نتیجۀ کنشهای او ناممکنشدن امر اخلاقی جامعهمحور، تشدید مدرکگرایی، نزدیکشدن دانشگاه به بازار و دانش به صنعت از یکسو و تبدیل آن به کالا و ابزاریشدن آن از سوی دیگر، ذیل اسطورۀ انسان کارآفرین است.
کلید واژگان
آموزش عالیانسان کارآفرین
کالاییشدن
فضاهای بازنمایی
نظام بازار
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه رازیجامعهشناسی، علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه رازی




