تابوشکنی، مهمترین راهبرد جذب مخاطب در سینمای ایران
(ندگان)پدیدآور
بیچرانلو, عبدالهیادگاری, محمدحسننوع مدرک
Textعلمی وپزوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، ضمن تبیین اهمیت اقتصاد در محیط نوین رسانهای و رقابت شدید رسانههای گوناگون برای جلب توجه مخاطبان، تابوشکنی مهمترین راهبرد فیلمسازان ایرانی برای جذب مخاطبان به سینمای نسبتا کممخاطب ایران دانسته شده است. در ابتدا ضمن مروری بر 25 فیلم پرفروش سینمای ایران از ابتدای دههی 1370 تا سال 1393، برخی نشانهها و رگههای تابوشکنی در آنها ردیابی شده است. در ادامه نگارندگان رویکردی کیفی را در پیش گرفتهاند: نخست با بهکارگیری روش «تحلیل روایتِ نشانهشناختی»، فیلمها تحلیل شدهاند؛ سپس از دل این تحلیل، مقولات تابوشکنانهی آنها استخراج شده و ازطریق راهبرد تحلیل تماتیک، تحلیل شدهاند. میدان مطالعه کل سینمای ایران از ابتدای دههی 1370 است که از این میان 5 فیلم بهشیوهی نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند.
کلید واژگان
فیلمسینمای ایران
تابو
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار ارتباطات دانشگاه تهرانکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران




