عوامل فرهنگی مؤثر بر تحرک اجتماعی مردان ۳۵ تا ۶۴ ساله شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
نایبی, هوشنگمعصومی راد, رضانوع مدرک
Textعلمی وپزوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحرک اجتماعی به جابهجایی افراد و گروهها در طبقات اجتماعی یا مراتب شغلی مختلف اطلاق میگردد. در پژوهش حاضر، تأثیر عوامل فرهنگی به ویژه اخلاق کار و سرمایه فرهنگی بر تحرک اجتماعی دروننسلی و بیننسلی مورد بررسی قرار گرفته است. 7/32 درصد از نمونههای پژوهش، تحرک صعودی دروننسلی و 8/5 درصد تحرک نزولی داشته و ۶۰ درصد نیز فاقد تحرک بودهاند. همچنین 83/49 درصد، تحرک صعودی بیننسلی و 1/22 درصد تحرک نزولی داشته و ۲۸ درصد نیز فاقد تحرک بودهاند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، تحرک بیننسلی، شایعتر از تحرک دروننسلی است. ضریب تعیین تحرک بیننسلی، بیش از 69 درصد و تحرک دروننسلی بیش از 15 درصد و در هر دو معنیدار است. در بین متغیرهای سرمایه اقتصادی خانواده، سرمایه فرهنگی خانواده، سرمایه فرهنگی و اخلاق کار، اول اخلاق کار و پس از آن سرمایه فرهنگی، تأثیر مستقیمی در تحرک اجتماعی دارند.
کلید واژگان
تحرک اجتماعیتحرک اجتماعی بیننسلی
تحرک اجتماعی دروننسلی
تحرک شغلی
منزلت مشاغل
سرمایه اقتصادی
سرمایه فرهنگی
اخلاق کار
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه تهراندانشجوی دکتری دانشگاه تهران




