بررسی اثربخشی آموزش بازنماییهای طرحوارهای بر توانایی حل مسائل غیرمعمولی ریاضی
(ندگان)پدیدآور
عزیزی محمودآباد, مهرانلیاقت دار, محمدجوادعریضی, حمید رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش بازنماییهای طرحوارهای بر تواناییحل مسائل غیرمعمولی ریاضی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و طرحهای نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل است. پس از مطالعه و طراحی آموزشی، 40 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در یک آموزشگاه در سال تحصیلی 97-1396 در شهر یاسوج بهصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. مشارکتکنندگان با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده و برای 12 جلسه (هر هفته یک جلسه) با استفاده از روش آموزش بازنماییمحور تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در بخش تحلیل محتوا چکلیست و در بخش نیمهآزمایشی آزمون محقق ساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها در تحلیل محتوا از تکنیک آنتروپی شانون و در بخش نیمهآزمایشی از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل محتوا نشان میدهد بیشترین توجه برای توزیع و حضور مسائل غیرمعمولی به ترتیب به مسائل بازنمایی سلسلهمراتبی سپس بازنمایی جزء-کل و درنهایت به مسائل بازنمایی شبکهای شده است و مسائل بازنمایی ماتریسی جایگاهی در کتاب درسی ندارند. همچنین نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین تمام مؤلفههای توانایی حل مسائل غیرمعمولی (05/0P
کلید واژگان
بازنماییهای طرحوارهایمسائل غیرمعمولی
توانایی حل مسئله
ریاضی
شماره نشریه
64تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
شاپا
2676-32812676-5179




