تأثیر روش تدریس حل مسئله بر افزایش خلاقیت
(ندگان)پدیدآور
درزی رامندی, هادییوسفی رامندی, فاطمهدرزی رامندی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر روش تدریس حل مسئله بر خلاقیت دانشآموزان پسر سال پنجم ابتدایی شهر دانسفهان است. روش تحقیق شبه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه این پژوهش شامل 60 نفر دانشآموز پسر سال پنجم ابتدایی (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه) بوده که از بین مدارس ابتدایی شهر دانسفهان یک مدرسه انتخاب شد و سپس 2 کلاس برای حجم نمونه انتخاب شد که دانشآموزان آن بهصورت تصادفی در 2 کلاس گواه (30 نفر) و آزمایش (30 نفر) جای داده شدند. از دو گروه پیشآزمون خلاقیت اجرا شد. گروه آزمایش بهطور جداگانه در طول 2 ماه، روش تدریس حل مسئله دریافت کردند و پس از طی این دورة آموزشی از دو گروه پسآزمون خلاقیت گرفته شد. بهمنظور تجزیه تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. در این پژوهش با بررسی نمرات پیشآزمون روشن شد که میان نمرات دو گروه گواه و آزمایش در آزمون خلاقیت تفاوت معنادار وجود ندارد، ولی پس از گذراندن دوره آموزشی حل مسئله به مدت دو ماه و اجرای پسآزمون و مقایسة نتایج آن با نتایج حاصل از پیشآزمون مشخص شد که میان نمرات دو گروه گواه و آزمایش در آزمون خلاقیت تفاوت معنادار وجود دارد که نتایج بیانگران است که روش تدریس حل مسئله باعث افزایش میزان مؤلفههای خلاقیت (سیالی، ابتکار، بسط و انعطافپذیری) دانشآموزان شده است.
کلید واژگان
حل مسئلهروش تدریس
خلاقیت
دورة ابتدایی
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
دکتری مطالعات برنامه درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان قزوینکارشناس ارشد تربیتبدنی و دبیر آموزشوپرورش شهرستان بویینزهرا
کارشناس فقه و حقوق و کارمند آموزشوپرورش شهرستان قزوین
شاپا
2676-32812676-5179




