الگوی تربیت اخلاقی در کتابهای هدیههای آسمان
(ندگان)پدیدآور
بنی اسدی, احمدحسنی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر درصدد است با خوانش انتقادی متون کتابهای هدیههای آسمان، ابتدا به الگوی غالب تربیت اخلاقی در این کتابها دست یابد و در ادامه چالشهای اصلی این الگو را معرفی نماید. برای دستیابی به این هدف روش تحلیل محتوا مد نظر قرار گرفت؛ اما ازآنجاکه این روش از گستردگی وسیعی برخوردار است از شیوه پیشنهادی (Sanger, & Osguthorpe, 2005) - و اصلاح آن بر اساس نیاز پژوهش حاضر-که بر اساس آن چهار مؤلفه (شیوههای تدریس، مواد آموزشی برنامه، اهداف برنامهها، محتوی اخلاقی) در کانون توجه است، بهره گرفته شد. نتایج این پژوهش نشان داد اگرچه گستردگی و کمیت مضامین اخلاقی بکار گرفته شده در متون درسی این کتابها قابلتوجه است، اما مشخص نیست این گستردگی قادر باشد دانشآموز بااخلاقی را تربیت نماید. اساسیترین ایرادهای وارد در این زمینه عبارت است از عدم انسجام، عدم تناسب بین میزان مفاهیم و فرصت تعمق و نهادینه شدن آنها در نزد دانشآموزان.
کلید واژگان
الگوی تربیت اخلاقیدوره ابتدایی
کتاب هدیههای آسمان
شماره نشریه
62تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس و عضو انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، تهران، ایران.دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش پرورش، تهران، ایران.
شاپا
2676-32812676-5179




