سنجش رویکردهای غالب آموزش زبان؛ مطالعه برنامههای درسی آموزش زبان در دوره ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
مرادیان, آذرسلیمی, جمالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی برنامههای درسی آموزش زبان فارسی (محتوا، روش و سازوکارهای یادگیری) در دوره ابتدایی است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل معلمان پایه اول و دوم ابتدایی است که در مدارس ابتدایی شهرستان سنندج در سال تحصیلی 95-94 فعالیت داشتند که با استفاده از روش نمونهگیری به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته در این پژوهش ابزار شامل پرسشنامه محقق ساخته ایست که مبتنی بر پرسشنامه رایج حوزه آموزش زبان با عنوان سنجش رویکردهای آموزش زبان (ALEA) است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل جداول و توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و نیز در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، ANOVA، تحلیل واریانس یکراهه، آزمون t تک نمونهای و آزمون بارتلت (با نرمافزار SPSS19) بهره گرفته شد. عوامل و مؤلفههای برنامههای درسی آموزش زبان فارسی در پایه اول و دوم ابتدایی از دیدگاه معلمان در برنامه درسی اجرا شده با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی استخراج شدند که با توجه به بار عاملی و ساختار مفهومی و نظری گزارههای تشکیلدهنده پرسشنامه با تأکید بر گزارههای با بیشترین بار عاملی به ترتیب با عناوین روشهای آموزش ذاتی؛ روشهای آموزش اکتسابی؛ محتوای موضوعی اکتسابی؛ محتوای موضوعی ذاتی؛ محتوای موضوعی تعاملی؛ سازوکارهای یادگیری تعاملی؛ سازوکارهای یادگیری ذاتی؛ روشهای آموزشی تعاملی؛ و سازوکارهای یادگیری اکتسابی نامگذاری شدند. نتایج نشان میدهد که دیدگاه معلمان ابتدایی برای عامل سازوکارهای آموزشی در رویکرد تعاملی در مقایسه با رویکرد اکتسابی تفاوت معنادار بیشتری داشته و دیدگاهشان احتمالاً به ترتیب به رویکرد تعاملی و سپس رویکرد اکتسابی نزدیکتر است. همچنین معلمان در عامل محتوای موضوعی دیدگاهشان به ترتیب شامل رویکردهای ذاتی، تعاملی و اکتسابی است.
کلید واژگان
برنامه درسیبرنامه درسی آموزش زبان
برنامه درسی اجرا شده
نظریههای آموزش زبان
نظریههای روانشناسی و زبانشناسی
شماره نشریه
62تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.دانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
شاپا
2676-32812676-5179




