بررسی رابطه رویکردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری
(ندگان)پدیدآور
اکبری, مهنازفتح آبادی, جلیلالماسی, اسحاقمحمدزاده, جهانشاهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رویکردهای مطالعة عمقی، سطحی و راهبردی دانشجویان و رابطة این رویکردها با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری بود. جامعة آماری پژوهش همة 5800 دانشجو دانشگاه ایلام بودند که با بهرهمندی از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول حجم نمونهکوکران، 534 نفر از دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی و کشاورزی دانشگاه ایلام (310 دختر و 224 پسر) بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامة مهارتهای مطالعه و یادگیری دانشجویان (انتویستل، 1997) که قسمت اول آن مفهوم یادگیری را نیز میسنجد و چکلیست اطلاعات فردی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. دادههای با استفاده از جدول توافقی، ضریب کای- مربع پیرسون، گاما، همبستگی اسپیرمن و همبستگی پیرسون و با کمک نرمافزار SPSS16 تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین رویکردهای مطالعة عمقی (0001/0>p، 22/0=r) و راهبردی (005/0>p، 18/0=r) با پیشرفت تحصیلی، ارتباط مستقیم و بین رویکرد سطحی (05/0>p، 11/0-=r) و پیشرفت تحصیلی ارتباط معکوس وجود دارد. همچنین یافتهها نشان میدهند که بین برداشت دانشجویان از مفاهیم یادگیری و رویکردهای مطالعه (05/0>p) ارتباط معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
پیشرفت تحصیلیرویکرد راهبردی
رویکرد سطحی
رویکرد عمقی
رویکردهای مطالعه
مفاهیم یادگیری
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.عضو هیئتعلمی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.
عضو هیئتعلمی، دانشکده علوم پایه، گروه ریاضی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
عضو هیئتعلمی، دانشگاه ایلام، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
شاپا
2676-32812676-5179




