| dc.contributor.author | عبدالملکی, صابر | fa_IR |
| dc.contributor.author | ملکی, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسدی, فائزه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:01:11Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:01:11Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:01:11Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:01:11Z | |
| dc.date.issued | 2018-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-03-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-12-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عبدالملکی, صابر, ملکی, حسن, اسدی, فائزه. (1397). شناسایی مؤلفههای تدریس اثربخش اساتید رشته برنامهریزی درسی از دیدگاه دانشجویان این رشته. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 15(59), 95-114. doi: 10.30486/jsre.2018.545152 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-3281 | |
| dc.identifier.issn | 2676-5179 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30486/jsre.2018.545152 | |
| dc.identifier.uri | http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_545152.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/190435 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای تدریس اثربخش اساتید رشته برنامهریزی درسی از نظر دانشجویان بود. روش پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته برنامهریزی درسی دانشگاههای تهران و علامه طباطبائی بود. روش نمونهگیری هدفمند بود که در آن دانشجویانی که شرایط نمونه موردنظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی مورد مصاحبه قرار گرفتند و با رسیدن به اشباع نظری یافتهها تعداد نمونه پژوهش 21 نفر شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل موضوعی دادههای 7 مرحلهای کلایزی (1987) استفاده شد. تحلیل محتوای دیدگاه دانشجویان در مورد مؤلفههای تدریس اثربخش اساتید منجر به شناسایی 328 کد اولیه،26 زیر مضمون و 6 مضمون اصلی شد که عبارتاند از ویژگیهای علمی (تسلط بر موضوع؛ دانش علمی معتبر و بهروز از موضوع تدریس؛ برقراری ارتباط بین نظر و عمل در موضوع؛ رویکرد پژوهشگری نسبت به تدریس موضوع)؛ مهارتهای تدریس (بیان مطالب به زبان شیوا قابلفهم و منسجم؛ بهکارگیری روشهای مختلف تدریس؛ کاربرد روشهای تدریس فعال؛ استفاده از امکانات و وسایل کمکآموزشی)؛ مدیریت کلاس (مدیریت زمان؛ داشتن طرح درس؛ قواعد و قوانین کلاسی انعطافپذیر؛ سبک مدیریت تعاملی؛ مهارت برقراری ارتباط)؛ ویژگیهای اخلاقی (روحیه انتقادپذیری؛ توجه و احترام به دانشجو؛ شوخطبعی؛ وقتشناسی؛ عشق و علاقه به تدریس و دانشجویان؛ عدالت)؛ انگیزش (استفاده از منابع گوناگون انگیزشی؛ ترغیب شاگردان به یادگیری؛ توجه به تفاوتهای فردی دانشجویان؛ ایجاد شور و هیجان در فرایند آموزش) و ارزشیابی (کاربرد روش جدید و متنوع ارزشیابی؛ تناسب روش ارزشیابی با موضوع درسی؛ تأکید بر ارزشیابی فرایند مدار). | fa_IR |
| dc.format.extent | 820 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهش در برنامه ریزی درسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Research in Curriculum Planning | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30486/jsre.2018.545152 | |
| dc.subject | تدریس اثربخش | fa_IR |
| dc.subject | یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | برنامهریزی درسی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش عالی | fa_IR |
| dc.title | شناسایی مؤلفههای تدریس اثربخش اساتید رشته برنامهریزی درسی از دیدگاه دانشجویان این رشته | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 59 | |
| dc.citation.spage | 95 | |
| dc.citation.epage | 114 | |