نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعبدالملکی, صابرfa_IR
dc.contributor.authorملکی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorاسدی, فائزهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:01:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:01:11Z
dc.date.available1399-07-09T01:01:11Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:01:11Z
dc.date.issued2018-12-22en_US
dc.date.issued1397-10-01fa_IR
dc.date.submitted2017-03-10en_US
dc.date.submitted1395-12-20fa_IR
dc.identifier.citationعبدالملکی, صابر, ملکی, حسن, اسدی, فائزه. (1397). شناسایی مؤلفه‌های تدریس اثربخش اساتید رشته برنامه‌ریزی درسی از دیدگاه دانشجویان این رشته. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 15(59), 95-114. doi: 10.30486/jsre.2018.545152fa_IR
dc.identifier.issn2676-3281
dc.identifier.issn2676-5179
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30486/jsre.2018.545152
dc.identifier.urihttp://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_545152.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/190435
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه‌های تدریس اثربخش اساتید رشته برنامه‌ریزی درسی از نظر دانشجویان بود. روش پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبائی بود. روش نمونه‌گیری هدفمند بود که در آن دانشجویانی که شرایط نمونه موردنظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی مورد مصاحبه قرار گرفتند و با رسیدن به اشباع نظری یافته‌ها تعداد نمونه پژوهش 21 نفر شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل موضوعی داده‌های 7 مرحله‌ای کلایزی (1987) استفاده شد. تحلیل محتوای دیدگاه دانشجویان در مورد مؤلفه‌های تدریس اثربخش اساتید منجر به شناسایی 328 کد اولیه،26 زیر مضمون و 6 مضمون اصلی شد که عبارت‌اند از ویژگی‌های علمی (تسلط بر موضوع؛ دانش علمی معتبر و به‌روز از موضوع تدریس؛ برقراری ارتباط بین نظر و عمل در موضوع؛ رویکرد پژوهشگری نسبت به تدریس موضوع)؛ مهارت‌های تدریس (بیان مطالب به زبان شیوا قابل‌فهم و منسجم؛ به‌کارگیری روش‌های مختلف تدریس؛ کاربرد روش‌های تدریس فعال؛ استفاده از امکانات و وسایل کمک‌آموزشی)؛ مدیریت کلاس (مدیریت زمان؛ داشتن طرح درس؛ قواعد و قوانین کلاسی انعطاف‌پذیر؛ سبک مدیریت تعاملی؛ مهارت برقراری ارتباط)؛ ویژگی‌های اخلاقی (روحیه انتقادپذیری؛ توجه و احترام به دانشجو؛ شوخ‌طبعی؛ وقت‌شناسی؛ عشق و علاقه به تدریس و دانشجویان؛ عدالت)؛ انگیزش (استفاده از منابع گوناگون انگیزشی؛ ترغیب شاگردان به یادگیری؛ توجه به تفاوت‌های فردی دانشجویان؛ ایجاد شور و هیجان در فرایند آموزش) و ارزشیابی (کاربرد روش جدید و متنوع ارزشیابی؛ تناسب روش ارزشیابی با موضوع درسی؛ تأکید بر ارزشیابی فرایند مدار).fa_IR
dc.format.extent820
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)fa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش در برنامه ریزی درسیfa_IR
dc.relation.ispartofResearch in Curriculum Planningen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30486/jsre.2018.545152
dc.subjectتدریس اثربخشfa_IR
dc.subjectیادگیریfa_IR
dc.subjectبرنامه‌ریزی درسیfa_IR
dc.subjectآموزش عالیfa_IR
dc.titleشناسایی مؤلفه‌های تدریس اثربخش اساتید رشته برنامه‌ریزی درسی از دیدگاه دانشجویان این رشتهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue59
dc.citation.spage95
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد