مدیریت «چرخه شایستگی» و برنامه ریزی آموزشی در دوره کارشناسی فناوری اطلاعات
(ندگان)پدیدآور
ابراهیم آبادی, فرهادعارفی, محبوبهفتحی واجارگاه, کوروشتوفیقی, جعفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی نحوه مدیریت شایستگی و نحوه برنامهریزی آموزشی در کارشناسی فناوری اطلاعات در کشورها یا حوزههای استحفاظی مختلف و مقایسه آن با وضعیت ایران بوده است. روششناختی پژوهش حاضر، آمیخته از نوع به همتنیده بوده و روشهای تحقیق شامل «بررسی اسنادی» و «روش زمینهیابی» بوده است. در «بررسی اسنادی»، جامعه آماری شامل اسناد مرجع بینالمللی و ملی، مقالات و پژوهشهای علمی بوده است. در «روش زمینهیابی»، که ابزارهای تحقیق شامل مصاحبة نیمهساختارمند، پرسشنامه و فندلفی است جامعه و نمونه متناسب با هر ابزار تعیین شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که نوع برداشت از «شایستگی» بر مدیریت شایستگی و برنامهریزی آموزشی تأثیر میگذارد. دیگر یافتهها نمایان ساختند که در حوزه مهندسی از جمله کارشناسی فناوری اطلاعات، شایستگی در طول چهار مرحله پرورش یافته، سنجیده شده و بسط مییابد که به «چرخه شایستگی مهندسی» شهرت دارد. در کشورها یا حوزههای استحفاظی مختلف، الگوهای تقریباً مشابهی برای استقرار صحیح «چرخه شایستگی» در مهندسی خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات ارائه شده است. همچنین یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که الگوی مناسبی برای مدیریت «چرخه شایستگی» کارشناسی فناوری اطلاعات در ایران وجود ندارد و چرخه مذکور بهدرستی استقرار نیافته است.
کلید واژگان
شایستگیفناوری اطلاعات
مدیریت
مهندسی
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
دکتری برنامهریزی درسی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
استاد گروه مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
شاپا
2676-32812676-5179




