• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 15, شماره 58
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 15, شماره 58
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدیریت «چرخه شایستگی» و برنامه ریزی آموزشی در دوره کارشناسی فناوری اطلاعات

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیم آبادی, فرهادعارفی, محبوبهفتحی واجارگاه, کوروشتوفیقی, جعفر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    706.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش بررسی نحوه مدیریت شایستگی و نحوه برنامه‌ریزی آموزشی در کارشناسی فناوری اطلاعات در کشورها یا حوزه­های استحفاظی مختلف و مقایسه آن با وضعیت ایران بوده است. روش­شناختی پژوهش حاضر، آمیخته از نوع به هم­تنیده بوده و روش­های تحقیق شامل «بررسی اسنادی» و «روش زمینه­یابی» بوده است. در «بررسی اسنادی»، جامعه آماری شامل اسناد مرجع بین‌المللی و ملی، مقالات و پژوهش­های علمی بوده است. در «روش زمینه­یابی»، که ابزارهای تحقیق شامل مصاحبة نیمه‌ساختارمند، پرسشنامه و فن­دلفی است جامعه و نمونه متناسب با هر ابزار تعیین شده است. یافته­های پژوهش نشان داد که نوع برداشت از «شایستگی» بر مدیریت شایستگی و برنامه­ریزی آموزشی تأثیر می‌گذارد. دیگر یافته­ها نمایان ساختند که در حوزه مهندسی از جمله کارشناسی فناوری اطلاعات، شایستگی در طول چهار مرحله پرورش یافته، سنجیده شده و بسط می­یابد که به «چرخه شایستگی مهندسی» شهرت دارد. در کشورها یا حوزه­های استحفاظی مختلف، الگوهای تقریباً مشابهی برای استقرار صحیح «چرخه شایستگی» در مهندسی خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات ارائه شده است. همچنین یافته­های پژوهش حاضر نشان داد که الگوی مناسبی برای مدیریت «چرخه شایستگی» کارشناسی فناوری اطلاعات در ایران وجود ندارد و چرخه مذکور به‌درستی استقرار نیافته است.
    کلید واژگان
    شایستگی
    فناوری اطلاعات
    مدیریت
    مهندسی

    شماره نشریه
    58
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)
    سازمان پدید آورنده
    دکتری برنامه‌ریزی درسی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
    استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
    استاد گروه مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

    شاپا
    2676-3281
    2676-5179
    URI
    https://dx.doi.org/10.30486/jsre.2018.543717
    http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_543717.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/190419

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب