اثربخشی آموزش مبتنی بر نقشة مفهومی بر یادداری و درک مفاهیم برنامه درسی علوم تجربی و مطالعات اجتماعی پایة ششم ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
پیری, موسیمصرآبادی, جوادعزیزی, حمزهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی نقشه مفهومی بر یادداری و درک مفاهیم برنامه درسی علوم تجربی و مطالعات اجتماعی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 120 نفر (60 نفر گروه آزمایشی و 60 نفر گروه کنترل) از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر اشنویه در سال تحصیلی 94 -1393 بودند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به شیوة گمارش تصادفی در هر یک از گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمون درک مفاهیم و یادداری علوم تجربی و مطالعات اجتماعی توسط آزمودنیها تکمیل شد. برای تهیه آزمون معتبر از روایی صوری و محتوایی و برآورد پایایی از روش دو نیمه کردن استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از طریق نرمافزار spss و با بهرهگیری از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه آموزش به روش نقشه مفهومی را دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان به برنامههای عادی کلاسی خود ادامه میدادند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمرههای گروه آزمایش در پسآزمون درک مفاهیم و یادداری علوم تجربی و مطالعات اجتماعی بالاتر از گروه کنترل است؛ بنابراین، آموزش به روش نقشه مفهومی به افزایش درک مفاهیم و یادداری دانشآموزان منجر میشود. پژوهش حاضر برای معلمان دوره ابتدایی بهویژه پایه ششم ابتدایی کاربردهایی دارد که میتوانند از این راهبردها برای پیشرفت درسهای علوم تجربی و مطالعات اجتماعی استفاده کنند.
کلید واژگان
نقشه مفهومییادداری
درک مفاهیم
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
دانشیار برنامه ریزی درسی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.استاد روان شناسی تربیتی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز،ایران
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دبیر آموزشوپرورش
شاپا
2676-32812676-5179




