پیوند نظریه و عمل: نقد اندیشههای تربیتی فلودن1 و بیر2 و ترسیم چشمانداز در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان
(ندگان)پدیدآور
داورپناه, ابو سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاههای رابرت فلودن و لاندن ای بیر و تبیین سیاستهایی برای تربیتمعلم ایران (با نظر به پیوند نظریه و عمل) به رشته تحریر درآمده است. در این پژوهش از روش تحلیلی توصیفی استفاده شده است. به این منظور ابتدا به توصیف اندیشههای موجود در این موضوع پرداخته شد و سپس از طریق تحلیل و مقایسه سعی شد استنتاجهای جدید استخراج شود. موضوع مورد مطالعه مقایسة دیدگاههای فلودن و بیر در تربیتمعلم بوده است. یافتهها نشان میدهند که نظریه و عمل از منظر این دو متفکر تربیتی؛ دو مقوله اصلی در فلسفه تربیتمعلم هستند با این تفاوت که فلودن با ارائه راهکار و بیر با ارائه استدلال سعی دارند تا اهمیت موضوع را نشان دهند. توجه به مفروضههای فلسفی تربیتمعلم با تأکید بر پیوند نظریه و عمل، تدوین فلسفهای بهینه برای تربیتمعلم با هدف توانمندسازی معلمانی برای ساخت دانش نظری مرتبط و پیوند آن با دانش عملی برای ایجاد یک جامعه دموکراتیک در کلاس مدنظر است. تجدیدنظر کلی در اصول، مبانی، اهداف و برنامههای تربیتمعلم با تأکید بر برقراری، حفظ و استمرار پیوند بین نظریه و عمل را میتوان برای بهبود تربیتمعلم پیشنهاد کرد.
کلید واژگان
فلسفه تربیتمعلمنظریه و عمل
برنامه درسی
دانشگاه فرهنگیان
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایرانشاپا
2676-32812676-5179




