تحلیلی از تجربه به کارگیری «یادگیری مشارکتی» در آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
خاکباز, عظیمه ساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل تجربهای از بهکارگیری یادگیری مشارکتی در آموزش عالی ایران پرداخته است. به این منظور، مطالعهای طولی به روش اقدام پژوهی در دو نیمسال تحصیلی در یکی از دانشگاههای کشور و در رشته علوم تربیتی صورت گرفته است. مشارکتکنندگان پژوهش را دانشجویان دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی تشکیل دادهاند. دادههای این پژوهش، از طریق پرسشنامه بسته و باز پاسخ، مصاحبه فردی و گروهی، مشاهده مشارکتی از کلاس درس و یادداشتهای خود شرححالنویسی استاد جمعآوری شده است. دادههای کمّی با روش آمار توصیفی و دادههای کیفی از طریق کدگذاری و مقولهبندی تحلیل شدهاند. تلفیق تحلیل کمّی و کیفی نشانگر وجود دو نوع مقوله «فرایند» و «برآیند» در تبیین تجربه مذکور بود. مقوله فرایند، خود شامل زیرمقولههای «گروهبندی»، «روش کار»، «تکالیف»، «روابط و تعاملات»، «احساس مسئولیت» و «جدی گرفتن فرایند یادگیری مشارکتی» بود. مقولهی برآیند نیز خود شامل زیرمقولههای «مهارتها» و «نگرش» بود. درنهایت، پیشنهادهایی نیز برای بهبود عمل از تحلیل دادهها استخراج شد که بر اساس آنها مدل بهبود یافتهای برای عمل در آینده حاصل شد که خود، مقدمه اجرای پژوهش دیگری را فراهم میکند.
کلید واژگان
آموزش عالیاقدام پژوهی
یادگیری مشارکتی
یادگیری همیارانه
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
عضو هیئتعلمی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.شاپا
2676-32812676-5179




