بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و جهت گیریهای برنامه درسی دبیران مدارس متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 92-1391
(ندگان)پدیدآور
رمرودی, مسعوداکبری بورنگ, محمدزنگویی, اسداللهحسینی, سید مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و جهتگیریهای برنامه درسی دبیران مدارس متوسطه شهر زاهدان انجام شده است. این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری آن 894 نفر دبیر کلیه مدارس متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 92-91 بوده که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و از طریق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران در نهایت تعداد 270 دبیر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه ذهنیت فلسفی سلطانی و همکاران (1996) با 60 گویه و پرسشنامه جهتگیریهای برنامه درسی چانگ و وونگ (2002) با 30 گویه بود که ضریب پایایی با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ، 72/0 برای پرسشنامه ذهنیت فلسفی و 86/0 برای پرسشنامه جهتگیریهای برنامه درسی به دست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین ذهنیت فلسفی دبیران و جهتگیریهای برنامه درسی آنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و ابعاد جامعیت و تعمق توانایی پیشبینی جهتگیریهای برنامه درسی را داشتند. براساس نتایج به دست آمده، بین ذهنیت فلسفی دبیران از نظر جنسیت تفاوت معناداری وجود داشت، اما این تفاوت در جهتگیریهای برنامه درسی دبیران مشاهده نشد.
کلید واژگان
ذهنذهنیت فلسفی
برنامه درسی
جهت گیری برنامه درسی
دبیران
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
4کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




