میزان درگیری فعال دانشآموزان پایه ششم ابتدایی با محتوای کتب جدید التألیف علوم و ریاضی
(ندگان)پدیدآور
دهقانی, مرضیهپاک مهر, حمیدهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، با هدف تعیین میزان درگیری فعال فراگیران با کتب علوم و ریاضی پایه ششم دبستان صورت گرفت. روش، تحلیل محتوا به تکنیک ویلیام رومی بر اساس ضریب درگیری دانشآموزان در سه مؤلفه متن، پرسشها و تصاویر بود. جامعه آماری محتوای کتابهای علوم و ریاضی پایه ششم ابتدایی است که به صورت سرشماری تمام محتوای متون، پرسشها و تصاویر دو کتاب جدید التالیف چاپ 92-91 مورد تحلیل محتوا (ویلیام رومی) قرار گرفت. نتایج حاکی از این بود که در کتاب علوم (از 320 واحد متن، 100 واحد پرسش و 140 واحد تصویر) شاخص درگیری دانش آموزان با متن کتاب 84/0، با پرسشها 9 و با تصاویر کتاب 19/0 است. همچنین، در کتاب ریاضی (از 182 واحد متن، 862 واحد پرسش و 97 واحد تصویر) شاخص درگیری با متن کتاب 85/0، با پرسشها 26/13 و با تصاویر کتاب 30/0 حاصل گردید. به عبارتی، متن کتاب علوم و ریاضی این پایه به شیوه فعال تدوین شده است، در حالی که تصاویر این کتب به شیوه غیر فعال نگاشته شده و پرسشهای ارائه شده نیز به دلیل، فعال بودن بیش از اندازه منجر به خستگی و بیحوصلگی دانش آموزان میگردد. با عنایت به این که محتوای کتب مذکور در قسمت پرسشها و تصاویر نتوانسته آن چنان که باید دانشآموز را به فعالیت، تفکر و تحلیل تشویق نماید، اصلاح و بهبود در طراحی و تدوین این کتب ضروری مینماید.
کلید واژگان
برنامه درسیتحلیل محتوا
تکنیک ویلیام رومی
یادگیری فعال
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشجوی دکتری تخصصی رشته برنامه درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




