اثر بخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سبک اسنادی بدبینانه دانشآموزان پسر دوره ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
چم زاده قنواتی, ماناآقایی, اصغرگل پرور, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سبک اسنادی بدبینانه دانش آموزان پسر دوره ابتدایی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر11-9 سال دوره ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-92 ، که تعداد کل آنها حدود 450 نفر است. نمونه آماری این پژوهش 42 دانشآموز پسر 9 تا 11 سال است که به صورت در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 21 نفر) قرار داده شدند. هر دو گروه به پرسشنامه سبک اسنادی کودکان، تامپسون وهمکاران (1998) پاسخ دادند. این پرسشنامه دارای روایی همگرای مطلوب و از نظر پایایی با توجه به آلفای کرونباخِ مجموع امتیاز کل که برابر با 61/0 بوده، دارای ثبات درونی خوبی است. سپس گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقهای، آموزش مهارتهای مثبت اندیشی از کتاب آموزشی من و اندیشههایم ، چم زاده قنواتی (1393) دریافت کردند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی از جدول فراوانی و درصد فراوانی و در سطح استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. کلیه تحلیلها با نرم افزار آماری spss نسخه 18 انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد بین دو گروه در سبک اسنادی بدبینانه در بُعد شخصی سازی ( p 0/01) تفاوت معناداری مشاهده نشد. به طور کلی تفاوت نمرات پیش آزمون و پس آزمون نشان داد بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد ( p
کلید واژگان
دانش آموزان پسر دوره ابتداییسبک اسنادی بدبینانه
مهارتهای مثبت اندیشی
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ایران2استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




