مقایسه تأثیر روش تدریس همیاری با روش تدریس 5 ای بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
خفته دل, مسعودادیب نیا, اسدمهاجر, یحیینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق بررسی تأثیر روش تدریس همیاری را با روش تدریس 5 ای بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی شهرستان قوچان در سال تحصیلی 92 ـ 1391مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی است و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی استفاده شد. ابزارهای تحقیق شامل متن درسی و آزمونهای پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی محقق ساخته بود و کلیه آزمونها از نظر روایی صوری و محتوایی بررسی و مورد تأیید قرار گرفتند. پایایی پرسشنامه پیشرفت تحصیلی با روش کوریچاردسون 20 مورد بررسی قرار گرفت و برابر با 79/. شد و پایایی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی هم برابر با 90/0 شد. دادهها با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزانی که با روش تدریس 5 ای آموزش دیدهاند و دانشآموزانی که با روش تدریس همیاری آموزش دیدهاند، تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی تدریس با روش 5 ای بر پیشرفت تحصیلی و تدریس با روش همیاری بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مؤثرتر بوده است.
کلید واژگان
روش تدریس همیاریروش تدریس 5 ای
پیشرفت تحصیلی
مهارتهای اجتماعی
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
1کارشناسی ارشد علوم تربیتی.2عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




